Rom - been there, done that

24 timmar i Rom. Det var vad jag hade. Ett dygn. Hur gör man för att se så mycket som möjligt? Man sätter sig på en turistbuss som man kan hoppa av och på samt går planlöst runt i centrum i några timmar. Man skaffar solbränna i pannan. Man upplever sol och regn. Det enda man går in i är byggnader med gratis entré och utan köer. Man äter gelato. Letar restaurang, kan inte bestämma sig, går tillbaka till hotellet och ber om att få ett lokalt tips av personalen där. Så äter man spagetti runt hörnan från hotellet. Köper lite mer gelato. Och därefter stupar man i säng på kvällen och bestämmer sig för att hoppa över morgonpromenaden dagen efter och sova lite längre istället. Rom kommer nog stå kvar och jag återvänder nog hellre på våren eller hösten när det är behagligare temperatur och kanske kanske lite färre turister och lite kortare köer.

Här ett axplock av mina "been there, done that"-foton av bristande kvalitet. För fotografera måste man ju göra i Rom. Hur ska man annars bevisa att man varit i Rom?
Piazza Venezia.
Det stora "måstet": Colosseum och Arco di Costantino.
Ponte Sant'Angelo och Castel Sant'Angelo.
Petersplatsen med Peterskyrkan vid Vatikanen.
Fontana di Trevi. En väldigt vacker fontän.
Pantheon.
Så där, nu vet ni att jag varit i Rom. ;)

Kommentarer

Hanna sa…
Jag vill åka till Rom. Eller jag vill ha varit i Rom. Ids inte åka. Folkmassorna och allt det där. Och stadssemester prioriterar jag aldrig. Men tjusigt är det ju.
Matilda sa…
Hanna >> Det var en väldigt väldigt intensiv upplevelse. Jag var så trött på kvällen och orkade inte ens gå min planerade morgonpromenad innan jag åkte till flygplatsen. Alldeles för mycket folk!
cat sa…
Jag hade undrat om din Romresa. Nu vet jag :)