Kreditkort, betalkort och cashkort

Ett samtal med kollegorna idag kom att handla om nostalgiska minnen från 1990-talet. En kollega mindes hur han ringde och köpte tv-spel som minderårig. Men hur betalade du, undrade jag, lånade du föräldrarnas kreditkort? Det drog igång en diskussion kring kortbetalning. Hur utbrett var det med kredit- och betalkort, var det inte bara bankomatkort som fanns? 90-talet som kändes som så nära blev helt plötsligt så diffust och långt bort. Mycket betalade man ju kontant, vilket flera inflikade att det gör man fortfarande i flera andra europeiska länder. Wikipedia menade dock att kreditkort funnits väldigt länge, men det är väl på 1950-som en bank verkligen lyckades med att lansera ett kreditkort.

Men är det någon som minns hur det var i Sverige. När började det bli norm att betala med kort istället för med kontanter?

Cashkortets uppgång och fall har i alla fall dokumenterats av Anders och Måns i musikalformat: Fisken framför allt med Stephen Simmonds i huvudrollen. En och annan konsumtions-känga delas faktiskt ut, se själva:


Kommentarer

90-talet kommer jag inte ihåg hur det var, men jag tror att betalkort fanns rätt utbrett. Jag hade ett i slutet av 90-talet minns jag. Men när man handlade på typ tv-shop eller från kataloger fick man väl faktura tror jag. Eller postförskott.

På 80-talet kommer jag ihåg att mina föräldrar hade checker. Det minns jag att jag också ville ha när jag blev stor. Då kunde man ju köpa vad man ville och bara skriva en check. Eh, jag förstår inte varför mina föräldrar inte berättade hur det var.
Matilda sa…
Linda >> Haha, checkar var verkligen något mystiskt! Har inget minne av dem själv men tyckte det var märkligt när de betalade så på tv. Och i vissa länder kan man betala så fortfarande, vilket är ännu mer mystiskt! Det känns som att det är lätt att förfalska liksom...