Mysteriet med telefonkopplingen hos kundtjänst
Att bredbands- och mobilabonnemangsföretag är ett mysterium i sig är inget nytt, AnnCharlott har bloggat om detta flera gånger. Att vänta i kön till kundtjänst kan vara både frustrerande och underhållande. Eller nä, i princip bara frustrerande. Dagens samtal fick mig att fundera om det över huvud taget spelar någon roll att jag knappar in alla hundra valen innan jag får prata med en levande människa. Låt mig ta er genom stegen:
- Samtalet kopplas till det automatiska välkomstmeddelandet. Här kan jag trycka på en knapp om jag vill ha hjälp på engelska. Det vill jag inte så jag dröjer kvar.
- Nu ska jag välja vilken tjänst det handlar om. Bredband, mobiltelefoni eller fast telefoni. Alternativ tre tack.
- Vad vill jag ha hjälp med? Jag väljer alternativet med inkoppling av tilläggstjänster eftersom det är just det jag vill ha hjälp med.
- Nu ska jag knappa in mitt telefonnummer så att det ska gå snabbare när jag väl får hjälp. Jag gör så.
- Då är det dags för information om en kvalitetsundersökning och uppmanas trycka ja eller nej. Nej.
- Efter vad som känns som ett himla knappande är jag placerad i telefonkö som är beräknad till 3-6 minuter.Under denna väntetid hinner jag bli upplyst ett flertal gånger om att jag ska fråga om deras särskilda erbjudande.
- Jag blir framkopplad till säljavdelningen - vilket jag tycker låter alldeles perfekt eftersom de ska sälja mig en tjänst. Jag berättar att jag vill ha en specifik tilläggstjänst. På mobilen eller hemtelefonen frågar personen. Eh, det har jag ju knappat in tidigare, den informationen ska de ju ha, tänker jag men upplyser att det är hemtelefonen jag vill ha tjänsten på. "Då ska du få tala med en kollega, dröj kvar."
- Och vips så var jag i en ny telefonkö. Say what? Kan de inte sälja på säljavdelningen tänker jag men blir avbruten av en automatisk röst som säger att den beräknade kötiden är 10-15 minuter. 10-15 minuter? Vilken avdelning har jag nu blivit kopplad till? Jag väntar och väntar.
- Till sist kommer jag fram till en person som kopplar på tilläggstjänsten efter att jag fått svara på några säkerhetsfrågor. Det kan ta upp till 48 timmar att få tjänsten inkopplad och tre månader att få den avkopplad.
- End of call.
Kommentarer
Vid ett tillfälle surnade jag till rätt rejält när jag hade ringt till vårdcentralen och uppgivit mitt personnr och de ändå frågar vem man är. Det ska ni redan veta sade jag då, för jag har knappat in mitt personnr. Det uppskattades inte av personen i andra änden av luren.
Vad jag vet är jag fortfarande oupptäckt paparazzi ;-)
AnnCharlott >> Tänk, hur kunde du veta vilket bolag texten handlade om!? ;)
En gång gjorde jag till punkt och pricka exakt rätt i ungefär samma situation som du och fick minsann veta att jag skulle tryckt två istället för ett. Sen fick jag ringa om. Morr.