Intensiv sightseeing i Wien

 I somras gjorde jag Rom på 24 timmar, den här gången blev det Wien på 19 timmar. Jag tog även denna gång en turistbuss runt de centrala delarna men jag hade nog rekommenderat andra att skippa detta. Ta en spårvagn runt gamla staden istället. Tyvärr fick jag veta för sent att det finns en turistbussaktig spårvagn, jag tror det hade varit mer värt pengarna. Annars är det bästa man kan göra att promenera runt och våga svänga av här och var.
Wolfgang Amadeus Mozart är en av Wiens stora kändisar.
Det är vanligare att se hästdroskor i centrala Wien än taxibilar. Fast på kvällen såg jag hur de lassade in dem alla i stora lastbilar och insåg att hästarna inte har sin hemvist i staden och skjutsas fram och tillbaka...
Goethe tronar i Wien.

En trevlig pappershandel.
Minnesmärke på Judenplatz. Här stod en gång en synagoga.
Judenplatz - ett lugnt område utan turister. Här låg också en trevlig vegetarisk/vegansk ekologisk restaurang.
Tjusiga gatuskyltar.
Michaelerplatz.
En mysig genompassage.
Mitt tjusiga hotellrum.
Hotellet låg precis bredvid operan som på kvällen spelade Tristan och Isolde både inomhus och utomhus.
Apfelstrudel på Cafe Central. Mums!
Cafe Central.
Här får kvinnor och män inte hålla händerna. ;)
Vattenfontän med Stephansdom i bakgrunden.
Stephansdom med sitt häftiga tak.
Operan i morgonljuset.

Kommentarer

cat sa…
Oj så sugen jag blir på att åka till Wien!
Matilda sa…
Cat >> :) Det är en trevlig stad och jag misstänker att det finns ännu mer spännande stadsdelar om man har tid att bege sig utanför den gamla stadskärnan
Vad mysigt det ser ut där. Jag har nog aldrig ens tänkt på att åka dit, fast nu fick jag lust till det.

Det ser alltid så sorgligt ut med hästarna, men jag hoppas att de har det bra. Jag vet inte hur djurlagarna är i Österrike, men jag tror nog att det skulle uppmärksammas om hästar (som de) inte sköttes på ett bra sätt. Hoppas jag.

Apfelstrudel åt jag igår på IKEA. Jättegott!

Vad roligt med operan. Hade de en storbildsskärm utanför eller var du på operan?