New York del 1

En salig blandning från mina dagar i New York. Jag gick jättejättemycket. Och åt mycket. Precis så som jag vill ha det när jag är på semester. Fast jag hade gärna avstått all biltrafik och avgaser.
Södra Manhattan, New Jersey och Statue of Liberty "from above".
Chelsea Market. Jag bodde jättenära och var här nog varje dag. Visst det är lite turistiskt och finpolerat slitage men det har ändå en charm. Här finns flera matställen, bland annat ett som säljer enbart vegansk sushi - supergott!
The High Line. En före detta järnväg som förvandlats till en fin park. 
The Flatiron Building. Den här byggnaden var jag faktiskt väldigt peppad på att se på riktigt. Den är  lika läcker som på film och bild. Jag ska erkänna något fånigt. Jag hade bara läst namnet på byggnaden och trott att det var ett namn. En vän som jag mötte upp förstod inte riktigt vad det var jag pratade om när jag försökte säga flat-i-ron. Det var visst inte så exotiskt, området heter vist bara platt järn-distriktet.
New York Public Library.
I biblioteket pågick en riktigt bra utställning om barnlitteratur. Massor av spännande detaljer och intressant layout. Till exempel denna passage à la Where the Wild Things Are.
Tudor City.
Grand Central.
The Pop Bar. Pinnglass i alla olika smaker, och så fick man välja dopping och topping. 
Empire State Building.
Stadens byggnader är väldigt olika. Nytt och gammalt blandas i en märklig röra emellanåt. Observera den lustiga byggnaden på taket till höger. Antagligen är detta en vattentank. Men jag var tvungen att fråga någon för det såg så skumt med alla dessa små rymdskeppsliknande konstruktioner som påminner om väderkvarnar utan vingar.
Washington Square.

Kommentarer

Ewa sa…
Jag vet inte om jag missförstått vad du syftade på, men visst är The Flatiron Building något särskilt just p.g.a. byggnaden. Namnet syftar ju på att den är formad som ett strykjärn. Att "distriktet" heter det beror ju på att byggnaden ligger där.
Ewa sa…
Finns förresten ett Flatiron i Toronto också: The Gooderham Building. Väldigt liten och söt i jämförelse. :)
Hanna sa…
Det ser fint ut och liknar lite livet jag lever i Vancouver :)
Matilda sa…
Ewa >> Det var inte du Ewa, det var en amerikansk vän. Så bra att du redde ut det där, snacka om förvirring i mitt huvud. Jag har nog alltid sagt "iron" om styrkjärn och därför aldrig gjort kopplingen. haha!

Hanna >> Nja, du verkar ha det betydligt härligare i Vancouver med naturen och allt :)