New York del 3

Tredje delen (av fyra - dvs jag kommer lägga upp fler halvtaskiga bilder) fokuserar på nedre Manhattan. Jag hade gjort väldigt lite research innan jag åkte till USA och hade i princip bara några få saker på listan. En av dem var att ta Staten Ferry för att se Frihetsgudinnan något närmre. Denna färja är gratis och tog kanske 20 minuter enkelresa. Det var en trivsam resa som gav fina vyer över Manhattan.
Statue of Liberty.
Staty för att minnas de första immigranterna.
Battery Urban Farm. Ett intressant initiativ att visa upp lantliv och odling mitt inne i en storstad i undervisningssyfte.
The Wall Street Bull.
Längst till vänster är Freedom Tower, eller One World Trade Center, som snart är färdigbyggt på platsen där WTC stod. Det är nu stadens högsta byggnad.
Kantig konst.
Puck Building.

Kommentarer

Hanna sa…
Coola bilder. Jag kommer inte ifrån känslan av att det är oerhört mäktigt med höga hus. Jag vill inte ha dem där jag bor, men jag blir imponerad när jag rör mig bland dem. Visste inte att de byggde ett nytt "WTC".
Matilda sa…
Hanna >> Jo det är mäktigt men jag tröttnar ganska snabbt. Föredrar medeltida städer. Typ Lübeck, Wismar, Visby, Tallinn… Det är så lite medeltid i de här skyskrapelanden!
Ewa sa…
Vi snubblade över den där urbana odlingen och tog en titt. Coolt initiativ!