Nusnäs, Orsa och alldeles för många dalahästar

När jag var i Mora hyrde jag en cykel så att jag kunde ta mig runt lite smidigare. På så sätt trampade jag till Nusnäs, en ort som är känd för - gissa vad - sin dalahästtillverkning.

Till och med majstången har dalahästar på sig. Jag gillade majstängerna i Dalarna de kändes lite annorlunda från de jag själv vuxit upp med. 
Den gamla skolan hade blivit ett trevligt café med lokalproducerade specialiteter. 
Eftersom dalahästar är en populär souvenir så är de inte direkt handtäljda Här sågas de till i maskin.
Sedan täljs de till och får rundade former. Det går att köpa omålade och dekorera sina egna hästar om man så önskar.
Hästarna doppas i vald kulör.

Numera finns det alternativa former på den klassiska hästen.

Därefter cyklade jag vidare till Orsa, några mil där jag tappade bort cykelvägen ett tag. Här syns ett intressant hus jag passerade.
Orsa kyrka. Det pågick ett bröllop här inne så det blev inget besök.
Orsa var inget att hurra för, men hamnen låg fint vid sjön. Cykelvägen var dock riktigt fin med blommor längs vägen. Här skymtas Siljan i bakgrunden.

Kommentarer

Jag kom just på att jag helt glömt bort dina Sverigeinlägg :)

Vad roligt att besöka hästtillverkningen. Jag hade velat ha en häst faktiskt. Det är nåt utomlandssvenskt tror jag.

Jag älskar ju att cykla och att cykla i Sverige har jag aldrig gjort. Annat än typ till jobbet och så. Men jag hade velat göra en sverigeresa någon gång, antingen med cykel eller annat medel. Tåga runt. Jag vill åka inlandsbanan från Östersund till Jokkmokk tex.
Matilda sa…
Linda >> Jag hade tanken på att åka inlandsbanan från Mora och upp till Östersund, men skippade det på grund av tidsbrist. Det hade varit spännande. Men jag har också hört att det är ganska enformig utsikt från fönstret...