Reykjavik del 1

Som belöning på hårt arbete inför mittseminariet för några veckor sedan så hade jag en resa till Island att se fram emot. Dit åkte jag förra helgen och mötte upp en vän från England. Kanske lite galet att åka dit på hösten, vi hade ganska varierat väder om man säger så, men det var riktigt fint landskap. Mest tog vi det ganska lugnt. Båda var trötta och de sena utekvällarna vi planerat byttes mot tidig sängdags.
Sólfar - the Sun Voyager.
Utsikt från vattnet. 
Det fanns förvånansvärt mycket väggmålningar och grafitti.
Harpa - konserthuset.
Ingólfur Arnarson (med rosa läppstift) - enligt sägnen den första norrman som bosatte sig permanent på Island på 800-talet.

De isländska kyrkorna utanför Reykjavik (dvs inte denna) såg ut som miniatyrer som försökte parodisera de skandinaviska kyrkorna. De var så små och konstnärliga på något sätt.
Hallgrímskirkja

Färgglada hus i ett annars ganska höstgrått Reykjavik.
Hallgrímskirkja och Leif Eriksson (Leifur Eiríksson).
Reykjavik sett från Hallgrímskyrkans torn.
Konst på skolfasad.
Lite roligt att jag som svensk faktiskt kan läsa och förstå en hel del ord på isländska. Därför fnissade jag lite när jag hörde en turist fråga om ett hotell vid namn Björk: "Does Björk own this hotel?"

Kommentarer

Det ser så litet ut att jag var tvungen att kolla upp befolkningsmängden :) Men fint ändå, trots det gråa vädret.
Hallgrímskirkja ser ut som en legokyrka på bilden.