På barnens önskelistor i jul?

När jag sist hälsade på mitt gudbarn och dennes familj så kom jag att titta i en leksakskatalog av en slump. Det var en ganska chockartad upplevelse för det var så mycket plast, så mycket skräp, så mycket könsuppdelat och jag vet inte vad. Jag vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig, men det var som att tiden stått stilla de senaste 20 åren men ändå skruvats upp än mer. 

Vi kom att diskutera två leksaker, eller spel, lite mer ingående med modern. Det ena var ett spel format som ett (manligt) huvud som man av någon outgrundlig anledning ska peta ut snor ur näsborrarna. Men det finns rätt och fel snor. Fel snor gör att hjärnan exploderar. Ganska oaptitligt och något märkligt när vuxna ständigt säger till barn att inte peta sig själva i näsan. 
"Turas om att peta ut gröna snorkråkor ur Louies näsa. Men akta er! Om man petar ut del kråka ploppar ögonen ur sina hålor och hjärnan flyger ut!"
Mjölka en "ko".
Fotot jag tog av nästa uppslag är dessvärre lite suddigt så jag tillåter mig att citera vad leksaksaffären skriver om spelet på sin hemsida istället: "Roligt familjespel där det gäller att ha tur när du mjölkar en ko. Det här bondgårdsinspirerade spelet är skojigt för hela familjen! Slå tärningen och försök sedan att mjölka kon. Kommer du att få en mjölkkartong eller en komocka? Den som har flest mjölkkartonger när spelet är slut vinner."

Alltså, bara för att klargöra: i det verkliga livet så får du inte kobajs eller ett helt mjölkpaket när du mjölkar en ko. Och kor står inte på bakbenen.

Jag blir lite skrämd av det här. (Den som vill skrämmas lite till kan ju kika in reklamfilmerna med hyperaktiva barn här och här.) Jag minns att jag själv var väldigt lättpåverkad av de här katalogerna som barn och jag tänker mig att barn är lättpåverkade än idag. Så det går säkert att skapa en efterfrågan för vilka märkliga leksaker som helst genom att bara sätta dem i synfältet för ett barn. Men är det någon som anser att det här är pedagogiska leksaker som tror att barnen kommer spela spelen jätteofta? Jag undrar - men vill inte veta - hur många av dessa spelen kommer att säljas som julklappar till barn i år, och vem det är som köper dem.

Kommentarer

Jag har ingenting att säga om det här, jag är helt mållös över det otroligt fantasilösa och inkorrekta uppfinnandet av just de här två leksakerna. Dessutom skulle jag själv som barn aldrig någonsin önskat mig något sådant, men det finns ju såna barn. Och såna som ger såna här leksaker till barn, hur tänker de? Jag förstår inte.
Matilda sa…
Linda >> Ja du, jag tror vi får leva vidare utan att förstå varför det är så...