Mystiska kokosnötter

Det är inte bara jag som hittar mysterium i min vardag. Idag har Västnytt försökt luska i varför det flyter kokosnötter i Ätran. Det rör sig om 60-70 stycken, några ruttna, andra fullt ätbara. Först väcktes misstankar mot en forntidsby som fokuserar på stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Hur denna logik gått till verkar till och med forntidsbyn undra och gick ut med en dementi. Nu rapporteras det att lösningen till mysteriet verkar vara funnen - att det är en hinduisk ritual att offra kokosnötter.

Jag tycker hela historien är så fin, den fick mig att le. Samtidigt blottar den också väldigt stor okunskap kring andra religioner och olika slags ritualer och traditioner. Flytande kokosnötter är för oss besynnerliga, men det finns också många besynnerligheter inom vår egen kultur, vilket etnologerna är duktiga på att belysa. En annan blogg om mysterier i svensk kultur är A Swedish American in Sweden som jag rekommenderar varmt.

Trevlig helg!

Kommentarer

Ewa sa…
Hairy Swede är rolig!
Anonym sa…
Ja jag tänkte också just på vår okunskap när det kom fram vad kokosnötterna handlade om.