Yes box

Då och då hör får jag på en fråga ett svar som låter om "yesbox". Jag har aldrig begripit mig på om det bara är ett roligt sätt att säga "ja" eller har en djupare mening. Folkloristen/folklivsforskaren/etnologen Bengt af Klintberg har skrev en intressant krönika i SvD 2003 i vilken ursprunget till begreppet söktes och rötterna hittades i medeltida skämt.

Men jag är fortfarande något osäker på användandet av uttrycket. Hur, när och varför använder ni yes box? Och finns det en motsvarighet till no? Förutom då nix pix som antagligen mest är ett rim.

Kommentarer

Jobbiga mamman sa…
Jag laddade ner Box (likt Dropbox)till min dator på jobb häromdagen, och när jag skickade ett mejl till min kollega att hon kunde börja skicka över filer så skrev jag: Yes! Box!
Matilda sa…
Mamma >> Obviously...
Ewa sa…
Min farfar använde det uttrycket. Det var nog de enda ord han kunde på engelska och han använde dem flitigt! :) Om jag inte missminner mig så var det ett sätt att säga ja eller OK med lite tryck bakom. Kollade upp det för något år sedan då det är så bisarrt och hittade förklaringen i mordhistorien om svensken i Amerika och lådan.
Anonym sa…
Oj, har aldrig tänkt på det som ett mysterium utan bara antagit att det var en lite lustig förvrängning av "yes boss". Vilket nu när jag tänker efter inte är så mycket mindre konstigt än yes box...
Matilda sa…
Ewa >> Visst är det lusigt att de få ord man kan på ett språk använder man så mycket man bara kan! :D

Anonym >> Allting blir till ett mysterium på den här bloggen ;) Yes boss, på det!