Samling vid cykelpumpen

Kanske är det för att det är vår och medmänskligheten kommer fram när det töar. Eller så är det något särskilt med offentliga cykelpumpar. Idag insåg jag att det nog skulle gå snabbare att cykla om däcken fick lite luft i sig. Lättare sagt än gjort. Bakdäcket gick bra men framdäcket ville inte, jag förlorade bara mer luft. Jag testade fyra pumpar totalt och började nästan tro att det var punka på gång.

Står man tillräckligt länge vid en cykelpump så här i vårtider när folk tagit fram sina sommarcyklar så får man snart sällskap. Eller så finns det redan människor och pedaldrivna fordon på plats när man kommer. Vid tre av pumparna uppstod således konversationer med andra som också hade problem att fylla däcken. Jag fick till och med hjälp av två olika personer. Andra hjälpredan konstaterade att det var pumpen det var fel på och inte min ventil och lyckades efter en stunds kraftansträngning fixa mitt framdäck.

Tack ni okända vardagshjältar! Tack dels för hjälp och dels för okonstlade samtal främlingar emellan. Kanske är det en samling vid cykelpumpen man ska leta efter de dagar man söker social gemenskap i lagom dos?

Kommentarer