De återanvända tv-husen

Ibland när man ser en film eller tv-serie så förekommer ett hus som känns väldigt bekant. Efter en stund inser man att det är för att det huset förekommit i en helt annan serie. Detta är i sig inte så konstigt. TV-bolagen kan ju inte äga hur många hus som helst för att filma alla sina produktioner. Fast så äger de ju givetvis inte de här husen alls, de hyr in sig. Midsommer Murders lär ju turnera runt den engelska landsbygden på jakt efter nya byar och nya statister.

En vän till mig har berättat hur en nordamerikansk släkting till henne äger ett superfint och superdyrt hus som är extremt pampigt. Flera filmproduktioner har hyrt stället för att filma huset från utsidan. Det går alltså att tjäna sig en hacka på att låta sitt hem bli filmstjärna. Kanske mer lukrativt än att låta sin bebis födas en andra gång på tv? Vissa hus tycks ju gå att få miljoner för om det bara bott en kändis i det. Kan mäklarna trissa upp priset genom tillägget "känd från *insert film/tv-serie*?

Området en av mina släktingar bor i har flertalet gånger använts för inspelning av reklamfilmer. Det går alltså att återanvända hus och bostadsområden. Jag föreställer mig att följande dialog skulle kunna utspela sig i filmteamet:

- Vi behöver ett säreget hus till nästa avsnitt av Morden i *insert-valfritt-idylliskt-fiskeläge/ö/skärgård*.
- Vad sägs om det där huset i X-byn?
- Nja, de använde ju det i förra avsnittet av Kommissarie *insert-valfritt-efternamn*. Det kan ju vara lite förvirrande ifall både Kommissarie *insert-valfritt-efternamn* och *insert-valfri-kombination-av-journalist/författare/jurist-och-kvinnligt-namn* hittar ett lik just där.
- Jaha, men det där i Y-hamn?
- Det lär vara uppbokat av Barnkanalens senaste projekt. Vad sägs om att ringa Karlssons i Z-köping?
- Fast sist ville de ha flera tusen extra efter att någon amerikansk produktion varit där och filmat en minut.
- Men du, det finns ju det där gula huset med grönt tak i Kneippbyn på Gotland som inte använts i någon produktion sedan 1970-talet. Det borde vi ju kunna damma av. Det var nog inte så många som tittade på det barnprogrammet, eller minns att de gjorde det.
- Det tar vi! Gör en notering om att inte anlita några rödhåriga skådespelare för säkerhets skull.

Några fler tänkbara scenarion?

Kommentarer

görel sa…
oooh, jag älskar miljöerna i midsomer. och t.o.m. i dom återvänds husen, har jag noterat.
det finns en svensk hemsida där man kan anmäla sitt hus för dilm- och reklaminpelningar, fast nu minns jag inte vad den heter. kanske kan du tjäna en hacka om du har en intressant bostad.
Matilda sa…
Görel >> Jag vet inte om jag hade velat ha ett helt filmteam i min lägenhet, inte ens mot pengar. :D