Skyltsamhället och förtydliganden

Vart vi än går i samhället så möter vi olika sorters skyltar och symboler som berättar för oss hur vi bör bete oss. Känner vi oss osäkra på vad som är tillåtet är det bara att leta efter små ikoner runt ingångar och på väggar för att få veta om vi får cykla, åka skateboard, ha ballonger, ta med husdjur/dinosaurer, fotografera, äta hamburgare eller simma i fontänen. Det är väldigt praktiskt, under förutsättning att det går att tolka figurerna och människor runt omkring oss tar hänsyn till dem.
Symbolvägg på Museum of Contemporary Art i Sydney. Här är det tillåtet att ha trevligt, att rita med blyerts, ställa frågor och att göra återbesök. Däremot vill de inte ha mat eller paraplyer i museet.

Jag har tidigare bloggat om gammaldags mobil-skyltar.
Oftast används en standarduppsättning symboler som är gångbara internationellt, så kallade piktogram. Vissa symboler förblir tidlösa, andra behövs förändras allteftersom samhället och dess kultur förändras. Mobiltelefonen på en av bilderna här vittnar om en tid när vi fortfarande använde knappar och antenner på våra bärbara "nallar", men vi förstår forfarande vad den betyder.

I Bilbao hittade jag dock en annan klassiker - rök ej - som man kanske kan tycka är ganska tydlig i sitt budskap. Men här hade det satts upp en förtydligande skylt bredvid, för att indikera att även e-cigg inte fick brukas. Åtminstone tror jag att det är en e-cigg eftersom den har både ett minus och ett plus likt ett batteri. Till skillnad från klassisk mobiltelefon och smartphone så anses cigaretter och e-cigg vara tillräckligt olika för att behöva göra förtydligande, något som vittnar om att rökarna gör skillnad mellan de två ciggen.
Både brännbara och tekniska cigaretter är förbjudna.
Kan ni komma på fler skyltar som förändrats eftersom tiderna förändrats?

Kommentarer

görel sa…
så här på rak arm kommer jag inte på några förändrade skyltar. däremot tycker jag antalet skyltar har ökat i massor.
e-cigaretten var extra kul att se. jag tror också att det betyder just det.
Anonym sa…
Skyltar jag tänker och tror snart kommer att tas bort är "dam och herr" skyltar på toaletter.
Samtidigt med det önskar jag att ett förtydligande om att "detta är en toalett där man sitter" och detta är en toalett där man står, införs.
I somras var jag på såna där vanliga toaletter där det var både en "herre och en dam" på bilden, men uppenbart hade inte de med snopp suttit och kissat för det var helt kladdigt på golv och toaring. Givetvis kan det ha varit en dam som stått upp också, jag stod upp exempelvis, för ingen skulle kunna få mig att sätta mig i den sörjan...
Övriga skyltar i förändring är ju varningsskyltar i trafiken. Segways och andra fordon som ju snart kommer att vara vanligare och då måste det ju varnas och visas plats för dem...
/Sarisen
Matilda sa…
Görel >> Ja var man än går är det ju skyltar!

Sarisen >> På ett ställe i Spanien var jag på ett ställe där det fanns ett äpple och en banan istället för herr/dam. Eftersom jag trodde det var upptaget på "äpplet" använde jag "bananen" som hade en vanlig toalett. När jag kom ut var det en man som såg mycket funderad ut och valde "äpplet".
Segway-skyltar vore intressant! För räknas de som mopeder eller som cyklar?