Etappfirande

Denna och nästa vecka är lite av ett mindre stressinferno, allt ska göras eller borde ha gjorts. Nu är en vecka avklarad och jag tänker att det kan finnas en poäng i att fira positiva framgångar istället för att tänka på det jobbiga.
  • Jag mäktade med en arbetsdag som började ca 8.15 och avslutades 19.30. 
  • Jag fixade att leverera en kvällsföreläsning på engelska. Den kunde ha varit mindre rörig, men det är svårt att förutspå och nu vet jag vad jag måste göra bättre nästa gång när jag inte behöver börja från noll.
  • Jag hann i sista minuten läsa ut en tråkig och komplicerad bok och presentera den för andra doktorander på ett någorlunda begripligt sätt. Whiteboards är guld för att illustrera märkliga teoretiska resonemang. Hade man kommit in i salen hade man kunnat tro att jag summerade en bok i fysik eller matematik, och inte alls ett antroplogiskt resonemang.
  • Det som förra veckan kändes näst intill omöjligt, att behärska kaligrafistilen Cancellaresca, känns denna vecka som möjligt. Dessutom blir det så mycket snyggare att använda stålpenna med bläck än tuschpenna.
  • När halva inlämninguppgiften plötsligt förvandlades till rutor och asiatiska tecken när jag tryckte på spara så lyckades jag hålla huvudet kallt (allt var normalt när jag öppnade upp dokumentet igen).
  • Även om jag inte befinner mig i London har jag kunnat se Hamlet "på" Barbican med Benedict Cumberbatch i huvudrollen. Bliss!
  • Sista säsongen av Downton Abbey börjar ikväll.
  • Det är en dag kvar av helgen! :-)
Så, nästa vecka borde gå med en klackspark!

Trevlig helg och glöm inte bort att tänka på era fantastiska bedrifter emellanåt! 

Kommentarer