Vikten av återkoppling

Email är ju ett smidigt sätt att kommunicera men inte alltid det effektivaste. Jag mailade en butik för att få hjälp med att säga upp en försäkring som tecknades i samband med ett köp. I vanliga fall hade jag kontaktat försäkringsbolaget direkt men hittad inte rätt kontaktuppgifter. Inget svar. När jag ringer dem nästan tre veckor senare visar det sig att de sagt upp försäkringen och fått en bekräftelse från bolaget, vilket de inte har återkopplat detta till mig. De bad inte om ursäkt för att de inte svarade på mailet, men de har förvisso utfört den efterfrågade servicen.

Här uppstår olika funderingar:
A) Olika kommunikationsmetoder fyller olika syften. När bör man maila och när bör man ringa?
B) Vilken kommunikationsmetod föredrar de olika servicesektorerna? Mail, telefon, chat eller personligt besök?
C) I vilka fall förordas fax?
D) Ska man ens förvänta sig återkoppling?

Kommentarer

görel sa…
epost är bra, tycker jag. jämfört med telefonsamtal. för med epost har man ju skriftligt bevis, om det blir tjafs. och visst ska det bekräftas. jag brukar skriva det i mina brev, att jag vill ha det bekräftat per epost. och då brukar det faktiskt funka så.
Matilda sa…
Görel >> Smart, får nog tillägga det framöver att man vill ha bekräftelse. Då blir tydligare.
Jag föredrar också mail, då slipper man sitta i telefonköer under arbetstid.
ullrika sa…
Jag kör nästan alltid garanti- och serviceärenden skriftligt om det går. Bra att ha allt "på papper" och för det allra mesta är det ett smidigt sätt att kommunicera.

Högst märkligt beteende i fallet du beskriver. Blir lite nyfiken, vad var det för företag? De flesta stora butiker (kedjor) har policys för hur ärenden ska hanteras, det känns som att du hamnat mellan stolar?! Eller hos fel person?
Matilda sa…
Ullrika >> Det var en teknikkedja, men inte en av de här största. Jag vill tro att jag hamnat mellan stolarna, att det var en olycklig miss helt enkelt att inte svara mig.