Julklappstipskalendern: 1. Upptäckardag

Som en mini-julkalender med endast fyra luckor tänker jag bjuda på några alternativa julklappstips. Ett för varje adventsljus.

I första luckan finner vi en upptäckardag. Denna present fungerar både till barn och vuxna. Presenten innebär att du och mottagaren väljer en heldag och utifrån en karta väljer en närbelägen plats som ni aldrig tidigare besökt. Det kan vara en stad, en sevärdhet, ett museum eller naturområde. Viktigast är att det är ett okänt ställe som ni tillsammans kan utforska. Lämpligt avstånd är 30 minuter - ca 1,5 timme med buss eller tåg. Skippa helst bilen och använd restiden till avkoppling, samtal eller läsning. Packa antingen massäck eller ta med fikapeng. 

Den här gåvan kan man även ge till sig själv. Jag gillar att boka en tågresa till en ny stad och använda dagen dels till att läsa en skönlitterär bok på tåget och dels att utforska en ny stad. Dagen ska gå i ett långsamt tempo och det gör inget om det är lite regnigt eller staden blir avklarad lite snabbare, då sätter jag mig på ett café med min bok. Som turfare är det extra kul att komma till nya platser och bege sig på upptäcktsfärd för att inta nya zoner. För mig brukar det bli en dag som kombinerar vila, läsning, motion, upptäckter och mat.

Vill man vara extravagant kan man välja en plats lite längre bort och boka in så väl teaterbesök som övernattning. Men då krävs kanske lite mer framförhållning. Endagsformatet är egentligen mest optimalt.

Åldersgrupp: 3-uppåt.
Kostnad: Beroende på resmål.
Tidsinsats: Heldag.

Kommentarer

cat sa…
Vilken toppenidé! Det tråkiga är att jag sällan har någon tid över i vardagen för att kunna testa, men då jag tänker semestra på hemmaplan nästa sommar, så kan jag ju ta med mig det här tipset tills dess.
Matilda sa…
Cat >> Kul att du gillade idén! Det passar perfekt för hemmasemestrar!