Ett liv i siffror

Årets kalender.
Årets kalender är för första gången på länge inte en vackert mönstrad Paperblanks. Jag visste vilken jag ville ha men hittade inte rätt format och råkade istället snubbla över en annan som fångade mitt intresse. Luftballongerna kan få symbolisera den planerade disputationen. Ett praktiskt plus är att den är relativt liten. Jag får förvisso plats att skriva in rätt mycket men tanken är ändå att den ska vara väldigt tom i jämförelse med tidigare år.

Frågvis kalender.
På första sidan i de flesta kalendrar kan man fylla i ägaruppgifter, fall i fall man tappar bort den eller man blir akut sjuk. Det syns kanske lite dåligt på bilden intill men den här kalendern tycker att jag ska lista en hel del personuppgifter som jag inte skulle vilja att de hamnade i orätta händer. Efter de mer traditionella adresserna och telefonnumren (samt fax som nog inte kan vara så vanligt längre) så finns det utrymme att fylla i personnummer, bankkontonummer, kreditkortsnummer, försäkringsnummer, passnummer, registreringsnummer till bilen, körkortsnummer och bilnyckelsnummer. Det enda som saknades var nog födelsedag och pinkoder. De flesta fälten kommer alltså att lämnas blanka för min del.


Alla de här siffrorna kan förstås vara bra att ha tillgängliga, det är ju svårt att memorera allt i huvudet om man inte kan rätt minnestekniker. I Sverige fungerar personnumret som en effektiv kodnyckel eller entrébiljett som gör att det oftast inte är nödvändigt att hålla koll på något försäkrings- eller medlemsnummer. Men ändå, det är väldigt många siffror och kombinationer som bygger upp det nutida samhället. När jag bodde i Storbritannien så hängde mycket på ens "social security number" eller ett officiellt brev (räkning etc) som visade var en bodde. Det kunde vara knepigt att få det här numret eller ett bankkonto om du inte hade ett sådant brev, ett brev som i sin tur kunde kräva att du hade ett annat brev som intygade adressen. Jag förstår att det inte bara är förvirrande för de som kommer till ett nytt land, det kan också vara väldigt svårt att bli en del av det nya landet utan en uppsättning siffror.

Hur frågvis är din kalender? Och hur tänker du kring alla dessa sifferkombinationer i samhället?

Kommentarer