Skraplotter och ogiltiga kontrollrutor

Giltig kontrollruta.
På skraplotter brukar det finnas en hörn som inte får skrapas. En kontrollruta som förvandlar vinst till ingenting om den skrapats på. Vad är egentligen funktionen med denna kontrollruta? Är det ett sätt att kolla hur bra folk är på att hålla sig från att skrapa även här?

Eftersom jag är obotligt nyfiken så beslutade jag mig för att undersöka saken lite närmre. Och efter att ha skrapat denna kontrollruta (på en nitlott) kan jag avslöja att det sitter en slags QR-kod och sifferkombination under. Dessa säger mig ingenting, men är säkert kopplat till något kontrollsystem hos lott-utgivaren. Att de scannar av koden och så säger maskinen "jackpott!", "nit" eller "fusk!" Jag misstänker att denna ruta måste hållas oskrapad för att garantera att det inte är en hemmakonstruerad lott.  
Plötsligt hände det... inte. Nitlott med ogiltig kontrollruta.
En annan sak jag funderar över är vad skrap-skiktet är gjort av. Och kan jag lägga en lott i pappersåtervinningen med eller utan skraphinnan kvar?

Det ska visst gå att göra eller beställa en slags skrap-facit till skoluppgifter som gör att eleverna själva kan rätta sina uppgifter samtidigt som de svarar på flervalsfrågor. Jag tänker att konceptet kan utvecklas och bli en kul quiz-grej på partyt. Först tänkte jag att det krävs en skraplottsmaskin till detta, men efter lite googling så hittade jag några alternativ. Här är ett recept som kräver akrylfärg och diskmedel som jag känner visst behov av att testa.

Kommentarer

cat sa…
Det händer aldrig mig kan jag suckande konstatera. Det enda som händer är att jag sprider sådant där skrap lite överallt.
Matilda sa…
Cat >> Instämmer. I bästa fall vinner man en ny lott. Fast å andra sidan köper jag aldrig lotter. Den här kom med posten.