(Utan mord i) Sandhamn

Jag hade aldrig tidigare varit i Stockholms skärgård så nyligen var det dags att ta sig ut till Sandhamn. Ön är sannolikt för många känd från Viveca Stens böcker och den filmatiserade TV-serien Morden i Sandhamn. Det är en mysig semesterö med många fina hus och man väntar nästan på att Alexandra Rapaport ska komma cyklandes.
Sandhamn från båten.

En klocka och en skylt med "kakan". Jag funderade lite på vad som kunde hända om man ringde i den. Skulle jag få kaka?
Jag såg inga bilar på ön, men däremot många flakmoppar och någon traktor.



Plötsligt hamnade vi mitt i inspelningen av en scen till Morden i Sandhamn. Dock inget - för mig och mitt resesällskap - känt ansikte.
Efter lite detektivarbete kom jag fram till att detta sannolikt är ett av husen som figurerar i tv-serien.

Kommentarer

cat sa…
Jag har heller aldrig varit i Stockholms skärgård. Hade planer på det i våras, men vädret satte käppar i hjulet.
Får Saltkråkan-feeling av dina bilder.
Malinmupp sa…
Så härligt att turista runt i Sverige! Det är lätt att bli hemmablind för allt vackert som finns så nära ändå.
Matilda sa…
Cat >> Det kommer en ny vår! Det kändes inte så mycket Saltkråkan på plats, här verkade det mest var lite dyrare sommarboenden. Saltkråkan (alltså det fiktiva) känns som en mer som en blandning av permanentboende och semestrare, och mindre på något sätt. Men Norröra (där delar av Saltkråkan spelades in) står på listan av framtida besöksmål!

Malinmupp >> Det är riktigt trevligt må jag lova :)