Hållbara festkläder

Festklädsel (från utställning på Jamtli sommaren 2015).
Som nybliven doktor har jag möjlighet att promoveras, det vill säga genomgå en symbolisk ceremoni där jag får diplom, lagerkrans (som jag själv får betala) och doktorsring (som jag också behöver bekosta om jag vill ha en). För att få närvara på ceremonin måste jag förhålla mig till en särskild klädkod. För kvinnor är detta antingen lång festklänning eller festbyxor (oklart vad det senare innebär) om jag inte vill gå i högtidsdräkt eller nationaldräkt.

Jag äger ingen långklänning. Eller rättare sagt, de två långklänningar jag äger är så kallade medeltidsklänningar, tveksamt om jag släpps in i lokalen ifall jag kommer i dessa. Min första tanke var att hyra klänning eftersom jag inte kan se så många andra tillfällen att få användning av en dress som kommer kosta några tusenlappar. Ja det finns såklart billigare varianter på stora shoppingsidor online, men då krävs det ju nästan en normativ kroppsform för att hitta något som sitter snyggt och jag trivs i samtidigt. Inte heller har jag många vänner som både har samma kroppsform och äger en passande klänning. Att hoppas på begagnatmarknaden är också ett osäkert kort, så att hyra kändes som det mest rimliga och hållbara alternativet.

Där jag bor finns inte jättemånga val av uthyrning av festklädsel. Ganska snabbt visade det dessutom att uthyrning endast var möjligt för män, eller om jag skulle gå i frack. Klänningar hade de slutat att hyra ut för att modet fört med sig så tunna tyger att det inte längre går att lägga upp längden. Istället måste tyget klippas av, vilket gör att det blir svårt att hyra ut till någon som är längre. Min stilla undran är hur lång tid det ska ta innan trenderna vänder och tygerna blir tjockare så att festklänningarna kan bli hållbarare. För jag tycker inte riktigt det är hållbart att köpa en långklänning för att användas en eller två gånger och därpå hänga i garderoben i hopp om nya festligheter (om den inte säljs vidare förstås). Det är inte hållbart för min egen ekonomi eller resursmässigt. (Jag vågar inte tänka på alla de bröllopsklänning som endast används en gång och sedan nostalgiskt arkiveras i garderoberna.)

Kommentarer

bella sa…
men så trist att det inte gick att hyra. när jag behövde en långklänning till ett flådigt bröllop köpte jag en begagnad, men fräsch hyrklänning. blev billigare så. du kanske får investera i folkdräkt eller sverigedräkt, den kan man ju ha på många tillställningar. men visst är det hutlösa priser. och det där med bröllopsklänningar för otroligt måna tusenlappar begriper jag överhuvudtaget inte. hur kan man slösa iväg så mycket pengar på en klänning man använder en gång och sen åker in i förrådet???? förklara det för mig den som vet…..
cat sa…
Men vad synd att det ska vara så svårt att få tag på en tillfällig klänning. Lycka till!
emblas.se sa…
Åh jag har också tänkt på detta, har allvarligt funderat på att investera i en nationaldräkt som man kan ha på alla typer av högtider framöver...
Tidigare har jag helt enkelt sålt klänningar vidare efter att jag använt dem, men det känns ju inte heller riktigt hållbart i längden :/
Matilda sa…
Bella >> Ja det är väldigt trist att det är så.
Jag antar att de som sparar sin klänning gör det av nostalgiska orsaker och kanske hoppas på att få ge den vidare till nästa generation?

Cat >> Tack, just nu känns det som enklare att skjuta på promoveringen ett år så att jag slipper stressa.

Embla >> Ja kanske hade det varit en bra investering. Men misstänker att jag nog inte skulle känna mig helt bekväm i en nationaldräkt.