Instruktioner till brödrosten

Flera har bloggat om det här med att spara på onödiga manualer. Jag trodde att jag hade rensat ut de flesta för flera år sedan. Men under en städnings- och rensningsinsats nyligen så visade detta vara felaktigt (kanske var det bara sådana i otaliga språkversioner?). Tydligen har jag känt ett behov av att kunna kontrollera hur en brödrost jag ägt i 12 år fungerar. Kanske har jag tänkt att jag kan få minnesförlust och glömma hur vattenkokaren sätts igång. Eller att jag vill kolla upp en funktion till en gammal reservmobil jag "ärvt" och inte längre har (läs: ligger på vinden bland allt annat som ska till återvinningscentralen).
 
Några manualer som flyttat från en låda till återvinningscontainern för papper. Kanske kommer det en dag skrivas (om det inte redan gjorts så) en avhandling om instruktionsmanualers formspråk, innehåll samt dess användning i vardagslivet. Men inte av mig...

Kommentarer