Tidig julskyltning 1934 och 2017
![]() |
Julskyltning anno 1934. |
För ett tag sedan hittade jag en försvarstext för marknadsföring av julen. I Kooperativa Förbundets (KF) personalblad Vår tidning (nummer 11, 1934) finns nämligen en förespråkare för tidig julskyltning. Ivar Nilsson lyfter fram fördelarna med att exponera julvaror i god tid.
"Min uppfattning är den, att tidiga julskyltningar äro att föredraga. Dessa bidraga till, att allmänheten gör sina julinköp i god tid. Allmänheten har också bättre tid att intressera sig för skyltning i november eller i början av december. Vi böra i god tid 'tala om' vad butiken har att bjuda på för julen."
Vad herr Nilsson skulle säga om julskyltning i oktober kan vi bara gissa. Möjligen skulle han vara försiktigt positiv med tanke på hans goda erfarenheter av produktframhävningen av nysilver. En spännande observation är att författaren - som riktar sig mot anställda inom Kooperationen - talar om "kunderna" och om "allmänheten". I det material jag tidigare sett från denna tid (och egentligen fram till 70-talet), när det handlar om konsumtion och mat, är det oftast husmodern som hamnar i centrum.
![]() |
Begagnat julpynt söker nya ägare anno 2017. |
Kommentarer