Mysteriet med souvenir-myntet

Mynt-press-maskin
När jag bodde i Storbritannien och rände på sevärdheter stup i kvarten så väckte mynt-press-maskinen (se bild) inte någon större förvåning. De fanns liksom lite varstans. Men nu när jag var över och såg en sådan här "penny press" så hajade jag till lite. För visst är de inte så vanligt förekommande i Sverige? Finns de överhuvudtaget?

Därefter började jag fundera över hur ofta de används. Eftersom de finns på ganska många ställen så borde det finnas en efterfrågan. Men jag tror inte jag sett någon använda en sådan. Så vem är det som trycker och samlar på souvenirmynt? Jag antar att det finns särskilda samlar-böcker att sätta in sina mynt i, precis som det finns samlarböcker för olika länder och årtal. En myntsamlare med lite svårare ord heter numismatiker. Jag undrar om souvenir-pengssamlare också har ett särskilt namn? Och slutligen undrar jag om det även finns souvenir-sedelpress?

Maskinen på bilden såg jag på Royal Armouries i Leeds. Mer bilder därifrån kommer i ett framtida inlägg.

Kommentarer