Hur man avslöjar sin generationstillhörighet

Jag har precis börjat nytt jobb och det innebär att lära känna en massa nya människor. Nu i veckan var jag på en uppstartsträff med andra med samma befattning som mig, de flesta lika nya som mig. Det fanns ett antal olika "lära känna varandra"-aktiviteter. Men det var nog på kvällsaktiviteten jag satte mitt avtryck på gruppen. Det var arrangerat ett trevligt musikquiz med intron där det gällde vara snabbast. Själv var jag mäkta imponerad när motståndarlaget kände igen Michael Jacksons Thriller efter enbart någon knapp sekund av en knarrande dörr. Men det säger kanske mer om vilken generation man tillhör för stunden efter kunde jag - på drygt samma tid - kamma hem poäng till vårt lag genom att identifiera Spice up your life med Spice Girls innan musiken eller sången hunnit starta. Därefter stod det väl i princip klart att jag var bland de yngsta i sällskapet... Som en kollega uttryckte det "Du måste ha lyssnat på den låten väldigt många gånger".

För den som inte kan dra sig till minnes de första karakteristiska sekunderna på detta intro från 90-talet så börjar det cirka 14 sekunder in i videon:

Kommentarer