Mystisk loppispryl

I helgen var jag på en gigantisk loppis där det fanns så mycket prylar att man undrar varför det ens behövs tillverkas nya saker. Mycket är förstås prydnadsföremål från utgångna trender som väntar på att få en revival och nytt liv. Det krävs ett stort fokus för att ens hitta något när det finns så mycket omaka saker i en och samma byggnad.

På bilden ser ni ett mystiskt föremål format som en fisk runt en stubbe (?). I bakgrunden kan två likadana skymtas. Jag förstår inte alls vad den är tänkt att användas till för hålen går rakt igenom. Det är alltså ingen vas och inte heller ett kärl för soja till sushi, vätskan skulle bara rinna ut.

Är det någon som har en hypotes?

Radioprogrammet Loppmarknadsarkeologerna är förresten tillbaka på P1! Om ingen vet vad föremålet i fråga är så kanske jag får skicka vidare bilden till dem.

Kommentarer

Anonym sa…
HM, det ser ut som en liten damprydnad. I alla fall om man kan få själva "vasen" att fyllas på underifrån med någon slang och sedan rinner det liksom ut ur fiskens mun... :0)
/ Sarisen
Matilda sa…
Sarisen >> Aahhhhh, de kanske till och med går att stapla på varandra! Fontän-dekoration alltså! Tack!
Eva Maria sa…
Spännande med en pryl som man inte vet vad det är!! Jag tittade på bilden morse och har tänkt hela dagen... jag funderar på dessa alternativ:

En hållare för rökelse, tycker att det ser ut som lite aska längst ner på hålet där
En slags mini-vattenpipa, man kan fylla på vatten längst ner och komplettera med en slang
En nässköljare? Jag har en sådan fast i större variant.

Själva fisken kanske är en ledtråd. Något man äter eller röker från havet... alger, snäckor eller något.

Hade varit skoj att få reda på vad det är!
Matilda sa…
Eva Maria >> Kul att prylen hållit dig sysselsatt! :D
Rökelsehållare är en bra gissning, men hålet nog lite för stort. Jag tror att Sarisen är inne på rätt spår med att det skulle kunna gå att montera en slang underifrån och montera ihop alla tre fisk-delar till en lustig fontän där fiskarnas mun släpper ner vatten till fisken under.