Om rimlighet

Vad som är rimligt kan skilja sig från person till person. Vi godtar olika förutsättningar beroende på olika omständigheter och erfarenheter.

För min del kan jag tycka det är högst rimligt att avkrävas på nyckel och andra arbetsrelaterade föremål när en anställning upphör.

För andra är det helt rimligt att avkräva mig på en kontorsnyckel tre år efter kontraktet löpt ut. Jag finner det orimligt, inte minst med tanke på att nyckeln återlämnades sista arbetsdagen.

Å andra sidan, en vän som arbetade och fortfarande arbetar kvar på omnämnda arbetsplats blev visst nyligen ombedd att återlämna en dator. En dator hen återlämnat för två år sedan.

Givet försutsättningarna och omständigheterna, är det kanske helt rimligt. Åtminstone från deras sida. Kansle hade de också tyckt det var helt rimligt om jag hade blivit kvar i tre år och nyttjat lokalerna med denna (återlämnade) nyckel?

Kommentarer