Mysteriet med avhuggna träd

På senare år* tycks det förekomma allt fler avhuggna träd där stubben är en eller flera meter hög. Kronan och en stor del av stammen är borta, men en stor del återstår ändå av trädet. Ibland kan det vara enstaka "långstubbar" på ett kalhygge efter en skogsavverkning, ibland mitt bland andra träd. Jag har sett det med både björkar och barrträd.
Höga björkstubbar.
Varför gör man så här? Kan trädet leva vidare? Är det för främja fåglar och andra djur? För att förenkla nästa fas i trädfällningen?

*Baserat på min subjektiva upplevelse och begränsade kunskap om skogsavverkning.

Kommentarer

Catarina sa…
Hej,
Det är till och med lag på att man måste lämna kvar ett visst antal högstubbar/ha på ett hygge. Det är för att insekter och fåglar ska ha någonstans att bo.
/Catarina
Matilda sa…
Catarina >> Ah, men tack! Då lärde jag mig något nytt. :)