Konsumtionsliv i corona-tid

I morse när jag bläddrade genom morgontidningen kändes det som att det var annonser för Black Friday på vart och vartannat uppslag. Något märkligt med tanke på att myndigheterna vill att vi håller oss hemma, håller distans. Att vara företagare inom handeln, liksom restaurangägare och andra drabbade branscher, är säkert inte lätt just nu.

Det hela ställdes på sin spets när jag kom till sista sidans svartaste annons. Där vården och i det här fallet region Stockholm behöver påminna oss om att inte handla, och varför vi inte ska handla, eller om vi nu måste handla, så ska vi handla digitalt.

Den egna konsumtionen av nyproducerade prylar och kläder har nog blivit lägre under corona-tiden. Inte för att jag är storkonsument i normalfallet, höll jag på att skriva, men där är väl allt relativt. Vi renoverade badrummet i somras, så visst har jag (priviligerad med jobb och inkomst) konsumerat och slängt. Och visst klickar man hem någon bok på nätet då och då. Trots att bokhandeln i centrum säkert hade behövt mitt stöd. Och förra veckan hämtade jag tillbaka cykeln från cykelverkstan med nya dubbdäck (mer konsumtion). Snart ska julklapparna till de närmst närstående barnen skickas, vilket föranlett konsumtion. Idag satte jag på mig ett par nya strumpor, som så klart också räknas som konsumtion.

Trots att jag avstår svarta fredags-jippot så kommer vi nog åka och veckohandla mat ikväll, vilket också är en form av konsumtion. Vi försöker åka utanför "rusningstid" och delar upp oss i butiken för att handla för två hushåll samtidigt. Det är som nya rutiner och ny koreografi i konsumtionslandskapet - avstånd avstånd avstånd.

Pippi Långstrump-strumppremiär. Inte inköpta idag, men däremot invigda och därmed också en form av konsumtion.

Kanske har jag inte alls konsumerat mindre i år, jag konsumerar kanske bara lite annorlunda.

Oavsett om ni konsumerar eller ej, önskar jag en fin och frisk helg!

Kommentarer