Problemet med att frosta av frysen

 På dagens "att göra"-lista står:

  • Baka lussebullar

Därför började jag med att frosta av frysen.

Eftersom lussekatter är som godast när de är nybakade gäller det att frysa in en stor andel av bullbaket ganska snart. Men då frysen började bli lite väl frostig så var det lämpligt att ta tag i grovgörat först, innan den fylldes upp på nytt. Efter att ha tömt den på bär, mer bär, några lunchlådor, glass, lite mer bär, frysta grönsaker, bröd, vego-produkter samt en hög till av bär (drygt 1/3 av frysen innehöll lingon och blåbär) så var det bara att sätta igång att ta bort isen.

Och i detta avisningsprojekt svär jag som alltid när det gäller att ta hand om nedersta hyllsektionen. Här är det som nästintill omöjligt att komma åt is som ramlat ner och torka torrt. Det är som att arvet från Hemmens forskningsinstitut (HFI, sedermera det vi idag känner som Konsumentverket) spolats ner. Att köket skulle vara rationellt och lättstädat har liksom varit A och O. Och jag är säker på att jag läst om kritik mot svårigheter att rengöra frysar när rör och hyllplan sitter fast. Ändå, 2020, är det som förgjort att komma åt och rengöra här.

Illustration av problemet.

Problemet ur en annan vinkel.

Finns det ett supersmart husmorsknep som kan användas här? Något jag borde ha memorerat från hemkunskapen?

Dags att ta tag i den där "att göra"-listan nu... Trevlig lucia-helg till er alla!

Kommentarer

Härligt, jag bakade också lussebullar igår och frös in de flesta på en gång :D Däremot frostade jag inte av frysen :P :)
Matilda sa…
Annie >> Din frys var kanske i bättre skick än min :D Hoppas det smakade gott med nybakat!
Ullrika sa…
Jag gissar att lösningen är att köpa ny frys. Det kanske är så dom tänker? :/ Alternativet "frosta av oftare" finns inte på min lista :)

Long time, no see: hoppas allt är fint! Jag har saknat bloggandet så otroligt mycket så jag ska nog försöka ta tag i det igen!

KRAM och god fortsättning osv!
Matilda sa…
Ullrika >> Haha, men det här är en ganska ny frys! Dessvärre är köket utformat så att jag har typ tre kyl/frys-modeller att välja på, om jag inte river ut hela köksinredningen...
Kul att du kikade in - ser fram emot blogginlägg från dig!