Sångtextanalys del XXII: Walkie Talkie

Janne Lucas är som en del av den svenska popkulturen, även om de flesta av oss sannolikt endast kan sammankoppla artisten med låten Växeln hallå och svängigt pianospel. På skivan Rocky Mountain (betitlad efter låten som kom på 3:e plats i Melodifestivalen året efter andraplatsen med förgående låt) finner vi låten Walkie Talkie. Skivan är släppt 1981 och visst känns just walkie-talkies som väldigt mycket 80-tal? Och kanske är det logiskt att först göra en låt om hotelltelefoner och telefonväxlar och sedan om de trådlösa kommunikationslådorna som även såldes som leksaker. Men vad handlar låten egentligen om?

Det är en något obskyr och kanske nästintill bortglömd låt då det inte går att googla sig fram till en sångtext. Men misströsta inte, er vardagsdetektiv rycker så klart in och transkriberar! (Detta är alltså inte en officiell översättning.)

"Vi sitter och glor framför tv-apparaten, kväll efter kväll
Visst blir det som en cirkel men du håller tyst, tacksam och snäll
Jag vill kommunicera, få resultat
Men när det börjar brännas - Roger and out
Ge mig en walkie talkie innan jag blir desperat

Åh jag vill ha kontakt men min granne verkar stressad och kilar förbi
Han kanske aldrig nånsin hört att det finns telepati
Vill jag kommunicera och få resultat
Då trycker han på knappen - Roger and out
Ge mig en walkie talkie innan jag blir desperat"

Här följer sedan ett glatt musikstycke med mycket piano så då kan vi ta oss lite tid att analysera dessa två verser. Janne börjar alltså bli frustrerad att ingen - varken den han tittar på tv med eller grannen - vill prata med honom. "Roger and out" verkar vara en sammankoppling av två olika radio-kommandon. "Roger" för bekräftelse, och "out" att meddelandet är över och inget svar behövs. Varför sångaren önskar att ha en walkie talkie är däremot något oklart. Kanske tror han att det blir lättare att nå fram ifall man kommunicerar med samma medium.

"Varför ska man bygga murar? Varför finns det höga staket?
Varför krypa in i burar och leva liv i ensamhet?
Varför bara kamouflera och gömma sig i ankdammens vass?
Bara bara [?] bli accepterad, men någon säger "vacker tass"

I samhällskunskap har du blivit informerad om hur det ska va
Man går i samma fotspår, är på sin vakt, dag efter dag
Men om jag börjar snacka om hur jag vill ha't
Då trycker de på knappen - Roger and out
Ge mig en walkie talkie innan jag blir desperat
Åh åh, innan jag blir desperat
Roger and out"

Den här låten är djupare än poppigheten först signalerar. Den är lite av en samhällskritik mot att hålla sig på sin egen kant. Janne Lucas tycks vilja ifrågasätta normer och önska att vi pratar mer med varandra. Låten innehåller några logiska luckor som lyssnaren själv får fylla i. Det är nämligen lite oklart varför en walkie talkie skulle lösa kommunikationsproblemen i samhället. Lustigt nog finns det ingen uppföljarlåt om minicalls eller mobiltelefoner, vilket hade varit roligt i Janne Lucas påbörjade kommunikations-svit.

Efter lite nedslag i Janne Lucas musikhistoria inser jag att han är något underskattad. Det finns så mycket mer än Växeln hallå. Vad sägs om titlar som I don't wear galoshes when it's raining och Jag e´ fem? Och låten Funderingen är ett inspel i miljödebatten. Frillesås Friendship är också lite småunderhållande. Ändå är det ingen låt som ens kommer i närheten av växel-låten om man tittar på Spotify-statistiken. Varför?

Kommentarer