Historisk mat på moderna fat: Kålkotletter (1940)

1940 verkar de inte ha nåtts av EU-debatten om att få kalla vegetariska rätter med animaliska namn. Att tillaga kotletter på vitkål verkade i alla fall inte vara ett problem i denna kokbok. Det var nog just namnet som fick mig att vilja testa dagens recept.

Kålkotletter

Kålkotletter - här serverade med potatis, svampsås och svartvinbärsgelé.

1 kg vitkål
vatten
salt
1-2 lökar
1 msk smör till stekning av lök + mer smör till stekning av kotletterna
2 ägg
salt
vitpeppar
skorpmjöl

Dela vitkålen i klyftor och koka "helt kort" i vatten. "Då den är halvfärdig tages den upp". Efter ha konsulterat en annan kokbok torde halvfärdig vara cirka 5 minuter. Efter att kålen fått rinna av så ska den malas tillsammans med lättfräst lök. Jag hade ingen kvarn men tänkte att det nog skulle gå lika bra med en stavmixer.

Stavmixer, kanske inte en matkvarn.

Kålen och löken blandas med kryddor och uppvispade ägg. Mitt tips är att se till att kålen är ganska torr innan den males/mixas, alternativt att vattnet pressas ut efteråt. Min smet blev nämligen lite vattning, vilket jag löste genom att hälla ströbröd i smeten. Smaka av. Forma kotletter, vänd i ströbröd och stek i smör.

Kokbokens serveringsförslag inkluderade potatis och skinksås. Vi bytte ut skinksås mot en kryddig svampsås (ej från 1940-talsrecept).

Matilda leker matbloggare...

Omdöme och förbättringspotential: Jag var ärligt talat rädd att vitkålen skulle dominera smakmässigt, men blev positivt överraskad. Helt okej recept med andra ord! Tillbehören blir a och o. Ha gärna någon kryddig sås för att byta av. Svartvinbärsgelé fungerade bra som tillbehör,  liksom lingonsylt och inlagd gurka. Receptet räckte till middag för två, samt två luncher för två personer. För den som vill ha frasigare yta så testa att panera i panko.

Reflektioner: Den vegetariska maten på 1940-talet tycks vara lika mjuk som den på 1910-talet. Allt tycks kokas och mosas och doppas i ströbröd. Kanske använde man oftast då hemmagjort skorpmjöl och inte köpt som jag gjort, vilket kanske är krispigare?

***

Receptet är hämtat ur Moderna grönsaksrätter (1940, andra upplagan) av Kate C:son-Carpenter (skolkökslärarinna vid Göteborgs Folkskolor). Utgivare är Svenska fruktföreningen i Urshult. Priset då var 1:65 kr, vilket motsvarar ca 43 kr i dagens penningvärde (källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer