Chattagent

Allt fler, om inte alla, webshoppar och företag tycks erbjuda ett alternativ till kundtjänst via telefon. Vissa företag tycks till och med ha plockat bort möjligheten att ringa och prata med en levande person. Nåväl, att ringa upp och sitta i telefonkö är måttligt roligt, så kanske är det inte så konstigt att kunderna nu erbjuds chatta med supporten istället. All kommunikation sker i textform och blir väntetiden lång kan man ju surfa i en annan flik och ändå ha telefonlinjen öppen.

Till min förvåning upptäckte vi i helgen att det finns en slags yrkestitel för de personer som arbetar med chatten. Närmare bestämt chattagent. Antagligen är jag sist på bollen här, för begreppet verkar allmänt utbrett även på engelska (chat agent).

Jag tänker mig en hel del roliga jobbannonser. "Vi söker en chattagent... med rätt att svara". Eller CV:n, "Jag, en chattagent med rätt svar.

Kommentarer

Emma sa…
Jag visste faktiskt inte heller att de kallas så, haha. Men jag måste erkänna att chattfunktionen verkligen är guld värd för mig som hatar att prata i telefon. ^^
Vårt universitetsbibliotek har till och med en chatt, även om det ofta är lite god dag-yxskaft på svaren man får där...
Matilda sa…
Emma >> Får man bara chatta med en riktig person och inte en chatt-robot så är det ju en tacksam service :) Förutsatt att man får rätt hjälp...