Historisk mat på moderna fat: Manchesterpudding (1934)

 Dagens recept indikerar att det har brittiskt härkomst, men hur brittisk är just detta recept?

Manchesterpudding

Manchesterpudding med lingonsylt.

3/4 kkp (ca 1,1 dl) mannagryn
1 kkp (1,5 dl) vatten
6 dl mjölk
1/2 msk smör/margarin till gröten + 1/2 msk till formen
1 msk socker
4 bittermandlar
1 kkp (1,5 dl) sylt "helst lingonsylt"
100 gram smör (till degen)
150 gram (ca 2,5 dl) mjöl (till degen)

Koka upp vatten och smör. Tillsätt mjölk och koka upp. Skaka i mannagrynen och låt koka (under omrörning) i 15 minuter. Avsmaka med skållad och hackad mandel samt socker. Receptet föreslår att gröten ska avsvalna och därefter hällas i en smord form. Jag föreslår tvärtom, för när smeten är kall så är den svår att jämna ut. Bred sylten över smeten.

På med sylt.

Gör en deg på smör/margarin, mjöl och socker. Här blir receptet lite otydligt ifall det är 1 msk socker eller mer eftersom socker endast nämns en gång i ingredienslistan. Jag valde 1 msk. En del av degen görs till en "fingertjock längd" som läggs runt kanten på kakan. Resten plattas ut till ett runt lock som ska läggas över kakan och tryckas till ordentligt. Tydligen ska det bli deg över efter detta (kanske var formarna mindre förr?). Denna deg kan användas för att sporra ut blad eller remsor för dekoration. Nagga locket med en "vispsticka", men det går nog lika bra med en potatissticka eller en gaffel.

Fingertjock (beroende på hur tjocka fingrar du har) rand av smördegen runt kakan.

"Gräddas i god ugnsvärme" och ätes därefter "helst kall". I 200° blir tillagningstiden ca 15-20 minuter.

Ugnsgräddning.

Omdöme och förbättringspotential: Tummen upp för detta recept! Jag blev glatt förvånad. Lingonsylten passar väldigt bra, det syrliga bryter av fint mot mannagrynsgröten och smördegen.

Jag tror att jag antingen hade för varmt smör eller för lite mjöl, för det gick inte riktigt att kavla ut ett lock som släppte från underlaget. Eftersom jag var lite lat så gjorde jag ett pusslat täcke istället för att tillsätta mer mjöl. För den som vill göra en kladdfri-version så går det ju att ersätta täcket med med köpt smördeg.

Smarrigt kvällsfika.

Reflektion: Manchesterpudding är inget svenskt påfund, men frågan är hur mycket som receptet förändrats för att bli "svenskt". Enligt ett BBC-recept så ska locket vara av maräng och sylten ska vara hallonsylt, men inga mannagryn. Det finns visst även "Manchester tart" som görs i ett pajskal med custard som fyllning. Eventuellt kan den även kallas Queen of Puddings, men ifall det är "samma" eller en version vågar jag inte uttala mig om, hittade inte någon tillförlitlig källa på detta. Men det är alltså inte osannolikt att det har funnits flera olika versioner av bakverket och som med tiden "standardiserats" genom exempelvis inflytelserika kokböcker. Men mannagrynen (och definitivt lingonsylten) är nog en försvenskning, för det hittar jag inget engelskt recept på.

 ***

Receptet är hämtat från "Lilla Köksan": Recept, använda vid Sundsvalls Folkskolors Skolkök (1934, 7:e utökade upplagan) utgiven av Laura Näsholm, Skolkökets föreståndarinna. Förordet berättar att häftet ämnar vara "en hjälp för elever vid folkskolans och fortsättningsskolans skolkök, torde även kunna användas vid en del andra skolor ävensom i hem, där husmanskost lagas." Priset för häftet var 1:50 kronor och finns även i inbunden version för 2 kronor. I dagens penningvärde motsvarar detta ca 51 respektive 68 kronor (källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer