Historisk mat på moderna fat: Citronsoppa med makaroner (1940-tal)

Citronsoppa. Är det en huvudrätt eller en efterrätt? Med tanke på mängden socker så landade jag i det senare.

Citronsoppa med makaroner (6 personer)

Citronsoppa med makaroner
2 citroner
1 kaffekopp (1,5 dl) socker

2 liter vatten

1 hg vermiceller dvs väldigt tunn pasta (jag använde capellini n.1)

2 msk potatismjöl

Pressa ut saften ur citronerna och blanda med vattnet och sockret. Receptet förordar att man skär bort det vita från citronskalen och sedan hackar det gula, själv rev jag bort det gula innan jag pressade citronen, vilket nog är den lättare metoden. Låt det gula skalet koka mjukt i saften. Soppan ska sedan avredas med potatismjöl, vilket jag tolkar att man först blandar potatismjölet med lite kallt vatten och sedan sakta häller i. Enligt potatismjölspaketet ska vätskan bara koka upp och därefter ska kastrullen dras från värmen. Eftersom receptet inte skriver detta antar jag att det är tyst kunskap som matlagaren ska veta.

Saftkokning.

Koka pastan och spola sedan i kallt vatten. Lägg i soppan.

Omdöme och förbättringspotential: Ska den ätas varm eller kall? Det framgår alltså inte av receptet så det bästa sättet är ju att testa sig fram. Som varm var det lite som hur jag föreställer mig att varm citronsaft smakar, fast med spagetti i. Som kall... ja, inte så mycket större skillnad, det är saft och pasta. Det är en lättlagad och billig efterrätt, men nej, det här kommer nog inte serveras mer i detta hem. Den här gången är jag glad att jag halverade receptet...

Reflektion: Det är lite pastan som skaver här. Precis som förra gången jag testade en pasta-efterrätt så känns det märkligt att äta spagetti till något sött.

* * *

Receptet kommer från 91 olika sätt att tillaga svenska makaroner utgiven av Norrköpings makaronifabrik Åby Ö. S. B. Det finns inget tryckdatum, men den tycks vara utgiven under 1940-talet, möjligen, som det går att läsa på vissa sidor, redan 1941. Det är ett litet häfte på 48 sidor. Förordet är skrivet av Gerda Hallgren som verkar ha givit ut några kokböcker under 1920-talet.

På varje uppslag står det "Gör måndagen till makaronidag" och "Använd svenska makaroner". Med stor sannolikhet är detta en reklamskrift. I förordet får man veta att svenska makaroner är "Bland de mest näringsrika, hälsosamma och lättsmälta födoämnen" som finns,  men att det är viktigt att inte slarva med detaljerna för att få till smakligheten.

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer