Historisk mat på moderna fat: Ungkarlar (1923)

Jag medger, detta är så klart ett recept som valts ut på grund av dess namn. Givetvis har jag återigen i efterhand insett att det finns ett antal recept på dessa på nätet.

Ungkarlar

Ungkarlar i kakformat.

425 gram Mustads Solo Grädd, dvs margarin (jag använde smör)
200 gram socker
425 gram potatismjöl
2 kkp (3 dl) vetemjöl
Några droppar vaniljessens
1 ägg
Hackad mandel


Instruktionerna är knapphändiga. Margarinet ska visst tvättas och röres vitt. Jag tror detta beror på att man ville få bort saltet, men detta steg borde kunna hoppas över. Blanda ihop alla ingredienser för därefter stansa ut runda kakor som penslas med uppvispat ägg och hackad mandel.

Utstansning pågår.

Penslat och dekorerat.

Jag testade grädda kakorna på 175° i ca 10 minuter (vilket är ungefärliga angivelser även i andra recept. Håll ett öga så att kakorna inte blir för mörka.

Resultatet... Ekorrarna, piratskeppen och katterna anas knappt...

Omdöme och förbättringspotential: Söta men "torra" i smaken, potatismjölet ger dem en särskild ätupplevelse. Sambon säger att de var goda och "smakade brittiskt". Servera med till te, mjölk eller saft, du vill nämligen ha lite dryck till.

Att stansa ut med pepparkaksformar gick ju inte så bra eftersom kakorna smälte ut. Så här i efterhand har jag läst att andra rekommenderar att man gör två tjocka rullar som ställs in i kylskåpet. När man tar ut rullarna så skivar man dem och får på så sätt runda kakor.

Reflektion: Varför de heter ungkarlar har jag ingen bra teori till. Någon som har en bra gissning?

* * *

Receptet är hämtat ur Smakliga maträtter och delikata bakverk: Utvalda recept (1923). Förordet är skrivet av den - som jag förstått det - kända hemkonsultenten och Husmoder-skribenten Thora Holm-Lundberg (läs mer i Svenska män och kvinnor: Biografisk uppslagsbok). Boken är utgiven av Nordiska boktryckeriet men bakom står onekligen producenten av Mustads Solo-Grädd och Mustads Bästa Växt (margarinsorter), sannolikt Mustads margarinfabrik.

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer

Anonym sa…
Om man rör margarinet kan man också få ut lite vätska som kanske gör att kakorna inte flyter ut så mycket :0)
Jag tror att de heter Ungkarlar för att de är lite enklare mördegskakor som en blivande fästmö skulle kunna överraskas med :0D
/ Sarisen
Matilda sa…
Sarisen >> Aha! Tackar tackar, det låter ju som en alldeles rimlig förklaring :D Hoppas de inte hoppade över steget med att röra bort vätskan då :D
Unknown sa…
Jag hittade samma kokbok (men med en lite annorlunda bild på framsidan) från 1925 och var tvungen att googla "Mustads Solo Grädd" oh kom hit. Tack, då vet jag att det handlar om margarin. Borde jag förstått när jag tittat på bilden på min bok. Och läst lite i inledningen. Då kanske någon också kan säga vad "jästpulver" är. Knappast bakpuver väl?
Pottaska går att byta mot bakpulver, eller?
Matilda sa…
Roligt att du hittade hit!
Jästpulver har jag också grubblat över en hel del. Det kan möjligen motsvara torrjäst.