Historisk mat på moderna fat: Igelkottsäpplen (1948)

Ni kanske minns piggsvinskakan från 1937, här kommer ett annat djur-relaterat efterrättsrecept.

Igelkottsäpplen

Igelkottsäpplen.

Stora äpplen
Socker
Vatten
Blockchoklad
Mandlar skurna i långa strimlor (eller spån)

Skala och dela äpplena (jag tog även bort kärnhuset). Koka äppelhalvorna i sockerlag tills de är riktigt mjuka. En sockerlag är normalfallet hälften vatten, hälften socker, jag tog dock något mindre socker.

Koka i sockerlag (under lock).

Ordna ett vattenbad och smält chokladen (koka upp vatten i en liten kastrull, ta från plattan och ställ en större skål med chokladbitarna i ovanpå).

Smält chokladen i vattenbad.

Häll över chokladsåsen över äpplena. Stick i mandelbitarna. Denna del är ganska pillig.

Häll över chokladsåsen alternativt doppa äpplena i chokladen.

Receptet föreslår servering med tunn grädde eller vaniljsås. Det framgår inte om äpplena ska ätas varma eller kalla, men jag ställde in igelkottarna en stund i frysen för att chokladen skulle stelna.

Den vänstra skar jag ut en liten nos som inte fick någon choklad på sig.

Omdöme och förbättringspotential: Pilliga att göra men igelkottarna blir söta. Jag gissar att det kan vara en rolig efterrätt att servera till barn. Choklad är inte min grej men sambon gav tummen upp. Han tror att det kanske till och med skulle bli godare med päron istället för äpplen. Mitt tips är att spara sockerlagen till (alkoholfria) drinkar.

 ***

Receptet är hämtat ur Gröna kokboken av Vera Lindgren. Versionen jag utgått från är 3:e utökade upplagan från 1948 utgiven av Litteraturförlaget. Första upplagan kom 1943 och det blev minst fyra. Priset för boken var 3:75 kronor, vilket motsvarar ca 76 kronor i dagens penningvärde (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Vera har haft hjälp av Greta Håkansson, Therése Stamer och Lennart Varodell. Enligt inledningen är kokboken ett resultat av Svenska Frisksportsförbundets stockholmsavdelning som hade matlagningskurser i vegetarisk kost 1942. Vera Lindgren beskrivs som medlem av förbundets näringskommitté, Greta Håkansson var "husmodersredaktris" på tidningen Frisksport och Lennart Warodell näringsledare i förbundet.Therése Stamer hade ett hälsohem "Pension Bakkely" (vilket i en dansk källa beskrivs mer som en hushållningsskola) utanför Köpenhamn och beskrivs som "en av pionjärerna av denna kost".

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer