Frukt - det oöverträffade näringsmedlet?

"Frukt är en prima kost för vandringsentusiasten."
Ett av recepthäftena från mitt experiment Historisk mat på moderna fat fokuserar uteslutande på frukt. Det är Färsk frukts användning i hushållet: Modern och praktisk handbok upptagande 160 recept (1938, troligen tredje upplagan) utarbetad av Kate Carlsson. Utgivare är Svenska fruktföreningen i Urshult. Att de har dille på frukt kan nog inte ifrågasättas.

"Låt småttingarna få en apelsin då och då."
Vad som däremot möjligen kan ifrågasättas är huruvida frukt verkligen är överlägset allt. Nu är jag varken dietist eller har någon kostvetenskaplig utbildning, men jag tillåter mig ändå att höja lite på ögonbrynen över vissa formuleringar som förekommer. Längst ner på varje sida står det en liten klämmig mening. Jag vill ge er några (okej då, en lång lista) exempel:

  • "Ökad fruktkonsumtion - förbättrad folkhälsa."
  • "Frukt är ett hälsosamt avmagringsmedel."
  • "Apelsinen är ett oöverträffat näringsmedel."
  • "Ät många apelsiner och du undgår mediciner." (En version av "an apple a day keeps the doctor away"?)
  • "Frukt är hälsa."
  • "Fruktdieten botar alkoholisten." (Inga källor backar upp det något anmärkningsvärda påståendet.)
  • "Frukt förebygger åderförkalkning."
  • "Frukt är en utmärkt 'törstsläckare'."
  • "Läkaren ordinerar gärna apelsiner vid influensa." (Jag tror inte att de gör det längre...)
  • "En apelsin som efterrätt, gör mänskan glad när hon är mätt."
  • "Färsk frukt är en utmärkt kost för den som har anlag för fetma."
  • "Frukt i kaffebrödet borde vara den stående parollen."
  • "Ersätt småttingarnas 'slickepinne' med en apelsin."

I synnerhet apelsiner verkar ju enligt dessa citat verka det mest överlägsna människan kan äta...

"Servera en fruktsallad till köttportionen och pricken sätts över i-et."

Kommentarer

Eva Maria sa…
Det var verkligen intensiv propaganda! Roligt att läsa! Nu vågar man ju knappt äta frukt för allt fruktsocker... men jag fortsätter äta frukt, det är så invant. Önskar dig fina sommardagar! Kram Eva Maria
Matilda sa…
Eva Maria >> Det känns ju som ett krig mot socker just nu... Jag fortsätter äta både socker och frukt, men det är väl bra att vara måttlig som i allt. Men frukt är ju gott :)