Elektronisk legitimation à la 2008

Jag rensade bland lite papper och hittade det här oöppnade kod-pappret från 2008:

"Detta kuvert innehåller en personlig identitetskod för en eventuell kommande elektronisk legitimation. Identitetskoden måste sparas för att kunna aktivera den elektroniska legitimationen. Vid förlorad identitetskod går den ej att återskapa. Tillverkning av nytt nationellt id-kort på grund av förlorad identitetskod ersätts ej. Förvara koden väl under det nationella id-kortets giltighetstid."

Det verkar som att detta skickats ut i samband med att jag skaffade ett nationellt ID-kort 2008 och långt före folk började använda mobilt bank-id. För något år sedan föreslog en statlig utredning ett nytt statligt id-kort samt e-legitimation, men det verkar vara något helt annat än 2008-versionen. Är det någon som minns något om dessa "framtida" e-legitimationer?

Jag kände i alla fall att det gått behörig tid från ID-kortets giltighetsdatum och öppnade kuvertet. Det fanns en så kallad "I-kod" och att instruktioner skulle hittas på polisens hemsida (dessa tycks inte finnas kvar i dag).

Jag konstaterade således att det inte fanns någon anledning att spara koden. Och jag förmodar att även bank-id en dag kommer ersättas av något nytt...

Kommentarer