Hemleveransmysterier

Ny spis på plats.
Det är lustigt hur vissa saker aldrig slår fel. Beställde nyligen en spis med hemleverans för att bespara ryggar. Passade på att beställa hämtning av gamla spisen samtidigt av samma anledning. Jag valde leverans till tomtgränsen så sista biten till och från hissen fick vi fixa själva, vilket enkelt löstes med mattor.

Jag kunde välja några olika leveranstider och valde då 7-11. Jag köper att det är ett spann på fyra timmar eftersom leveransbolaget måste kunna organisera sina körningar på ett effektivt sätt och inte köra kors och tvärs över stan. Vid sådana här hemleveranser ska föraren ringa en halvtimme innan. Det inträffar ju aldrig, de ringer antingen någon minut innan eller när de står utanför porten. Givetvis ett i-landsproblem, men att baxa ner en spis på två minuter är ju lite skillnad från att göra det med en halvtimmes förvarning.

När vi kommer ut med den gamla spisen har föraren ingen aning om att han ska hämta med sig den, det står inte på hans uppdragsinstruktioner. Nu var han snäll och tog med den.

Problemet är något mindre än det en bekant råkade ut för. De beställde en ganska stor vara till hemleverans, men fick meddelande att den kunde hämtas på utlämningsställe flera mil bort. Trots att fraktbolaget kör förbi på vägen utanför så fanns det inte i avtalet att de skulle stanna på plats. Som jag förstod det så händer detta väldigt regelbundet, att den på företaget som beställer frakten missar att fylla i de uppgifter som fraktbolaget behöver (dvs fraktbolaget får inte i uppdrag eller betalt för att utföra den leverans som kunden betalt för och förväntar sig).

Kommentarer