Historisk mat på moderna fat: Röd vinbärskräm (1941)

Nyligen fick vi tag i en stor mängd röda vinbär och jag hade så klart en aning om att jag sett något historiskt recept med röda vinbär. Jajamensan, ett krämigt recept dök upp när jag bläddrade i de äldre kokböckerna.

Röd vinbärskräm (för 4 personer)

Röd vinbärskräm med mjölk.

1 liter röda vinbär
1 kkp (1,5 dl) socker
3 dl vatten
2 1/2 msk potatismjöl

Bären sköljes. Hälften av vinbären repas och läggs åt sidan. Resten kokar du upp i vattnet (det gör ingenting att "stjälken" är kvar) tills bären är mjuka.

Bärkokning.

Sila av saften (jag mosade bären för att få ut så mycket smak och vätska som möjligt) i en skål/kastrull.

Saften silas från bär och stjälkar.

Blanda saften och sockret, värm på nytt. Blanda potatismjölet i lite kallt vatten och tillsätt försiktigt i saften. Koka upp.

Krämkokning.

Härefter blir instruktionerna något otydliga då det står "när mesta hettan avgått hälles den över bären". Min tolkning är att kastrullen ställs åt sidan och får svalna. I några dessertskålar lägges de färska bären och över dessa hälles krämen. Receptet förordar att krämen serveras med mjölk.

Häll krämen över bären.

Omdöme och förbättringsförslag: Krämen blev mycket god! De färska bären i skålen tillför lite syrlighet, för den som endast vill ha det söta så går det att göra enbart kräm (då behövs bara halva mängden bär). Möjligen är receptet något snålt tilltaget. Kräm är ju gott och man vill ju gärna äta mycket samt ställa in i kylskåpet till dagen därpå. Så mitt råd är att passa på att göra lite mer när man ändå håller på. Receptet är väldigt enkelt och det går hyfsat snabbt att göra.

* * *

Receptet är hämtat ut Dyrtidsmat (1941) en receptsamling utgiven av Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala vid P. A. Nordstedt & söners förslag i Stockholm. Samlingen tycks ha getts ut i minst ytterligare tre upplagor innan andra världskrigets slut. Förordet riktar sig till de "som sträva efter att uppfylla statsmyndigheternas uppmaning att sänka standarden när det gäller matfrågan". Priset var då 2 kronor, vilket motsvarar ca 47 kronor i dagens penningvärde (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer