Historisk mat på moderna fat: Äppelblom (1955)

Flera av dryckerna från 1950-talet som jag testat tycks verkligen ha jobbat med att få till lite spännande färg. Denna gång blev det ljuslila, vilket kanske inte är den nyans man tänker sig att äppelblommor ska ha, jag tänker att det borde vara mer åt det rosa hållet.

Äppelblom

 

Ljuslila äppelbloms-dryck.


2 dl mjölk
2 msk äppelmos (jag använde hemmagjord som hade en aning kardemumma i sig)
1 msk svart vinbärsmust (jag använde svartvinbärsnektar som har lite socker tillsatt, det borde gå med saft istället)
Vaniljglass
Sockerdricka

Blanda mjölk, äppelmos och svart vinbärsdryck, fördela i glasen. Lägg därefter i en sked vaniljglass i varje glas. Fyll på med sockerdricka och servera bums!

Drycken innan sockerdrickan slagits på.

Omdöme och förbättringspotential: Det här blev en dryck med superfin färg. Det är verkligen viktigt att servera direkt efter att sockerdrickan hälls på, för annars försvinner lite av effekten. Drycken är både kul och god, men efter en stund blir det ganska mäktigt. Jag fördelade receptet på två glas, men fyra är nog att föredra. Jag tänker att det här är något som man man enkelhet kan servera på till exempel barnkalas. Det borde gå att ersätta svart vinbärsmust mot annan must/saft för att variera smak och färg efter önskemål.

* * *

Receptet är hämtat från Gott att dricka redigerad av Gun Jörge och med illustrationer av Dorte (utgiven av Lindqvists förlag 1955). Priset var då för häftet 5:75 kr och för den inbundna utgåvan 8:50 kr. I dagens penningvärde motsvarar detta ca 88 respektive 130 kronor (källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Gun Jörge tycks vara en pseudonym som även använts för böcker om städning, målning och olyckor. Författarens riktiga namn tycks vara Gunhild Jørgensen och är möjligen född Palmkvist och därmed den första svenska kvinna vald till ordförande för ett politiskt ungdomsförbund (Folkpartiet, läs mer i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon). Efter lite efterforskningar är jag relativt säker på att illustratören var danska Dorte Kortzau som tycks ha illustrerat för olika nordiska uppdragsgivare (läs mer på Danske Postkortkunstnere).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer