Förstaklassig parkering (?)

Nyligen såg jag den här parkeringskylten på en större parkering där en av avdelningarna var för bilar i eller med "klass 1" (eller möjligen klass I). Ingen av de två medföljande personerna som har körkort visste vad detta innebär. Är det premium-parkeringsplatser eller anses vissa fordon vara förstaklassiga? Bilen på bilden ser ju ut som en typisk Ford eller liknande lite plattare bil.

Fordonen som parkerade här gav ingen indikation på vilka fordon som fick eller inte fick parkera där, det stod även en cykel. I de andra "gångarna" fanns inga skyltar som indikerade att det skulle finnas andra fordons-klasser.

Någon som vet?

Kommentarer

Eva Maria sa…
Jag hittade detta på nätet:
http://www.trafiksakerhet.se/p-personbilar-klass-1-parkeringsskylt-vad-galler/

Alltså att:
Definition på personbil klass1 (från Transportstyrelsen) ”Personbil klass I är en bil byggd huvudsakligen för persontransport”

Blev nyfiken för jag har aldrig sett det skylten förut! Min son har precis tagit körkort så vi har varit ute mycket och parkerat på sistone men inte sett den.
Matilda sa…
Eva Maria >> Ah! Tackar :) Efter att ha läst närmre på Transportstyrelsen tänker jag att parkeringen inte är lämplig för vare sig husbilar, lasbilar eller epa-traktorer/a-traktorer. Cykeln som var parkerad där torde också riskera parkeringsböter. ;)

Det verkar vara en ovanlig skylt!
Emmaline sa…
Har något svagt minne av det där med fordonsklasser från körkortsboken... Men då handlade det om moped/MC-klasser om jag minns rätt.