Årets fågel 2022: Steglitsen?

Från att aldrig ha hört talas fågeln steglits så har jag de senaste månaderna allt oftare hört om den mångfärgade fågeln. Själv har jag inte sett någon men av bilder att döma är de verkligen fräsiga. Men är det månne ett sammanträffande? Eller är det just för att jag noterat att det existerar en fågel som heter steglits så är jag mer uppmärksam på att den omnämns. Kanske är det hela Sveriges favoritfågel trots min okunskap och omedvetenhet?

Vad säger ni - har steglitsen blivit årets kändisfågel eller har jag levt under en sten?

Kommentarer

Jens sa…
Det verkar som att steglitsen faktiskt ökat i antal här i Sverige de senaste åren.

https://www.natursidan.se/nyheter/vinnarna-och-forlorarna-i-den-svenska-fagelfaunan/

https://www.land.se/djur-natur/flera-svenska-fagelarter-okar-kraftigt/
Matilda sa…
Jens >> Tack för att du undersökte vidare :) Trist att det är på grund av klimatförändringarna de ökar.
Emmaline sa…
Har faktiskt sett ovanligt många steglitser i år. Det var till och med så att jag tänkte "äh det är ju bara en steglits" här om veckan när jag var ute och fotade fåglar... haha ^^
Matilda sa…
Emmaline >> Se där! Själv har jag inte sett en enda så de är fortfarande exotiska för mig :D