Historisk mat på moderna fat: Vegetarisk färs (1930)

Denna middagsmåltid blev kanske inte vad jag först hade föreställt mig när jag läste receptet. Jag tror jag hakade upp mig på ordet "färs" och tänkte att detta skulle bli en form av ugnsbakad vegofärs i mindre bitar. I själva verket är det nog mer av en vegetarisk köttfärslimpa.

Vegetarisk färs

Vegetarisk färs (ugnsbakad färsklåda)

2 kkp (3 dl) kokt ris (jag använde jasminris)
1 kkp (1,5 dl) majsflingor (jag använde cornflakes)
4-5 veteskivor (jag använde rostbröd)
1,5 kkp (2,25 dl) mjölk
1 dl grädde
1 dl riven mesost
2 msk smör
2 ägg
Salt
Socker (jag uteslöt sockret)
Peppar
Växtbuljong
4 msk persilja

Börja med att riva vetebrödet i mindre bitar och blöt upp det med mjölk och grädde. Blanda därefter i det koka riset, majsflingor, riven mesost, smör och ägg. Arbeta ihop till "en smidig färs" och krydda därefter behag.

En smidig färs.

Smörj en långpanna eller bleckform (eller någon annan ugnsform). Lägg i färsen. Häll på smör (sannolikt smält).

Jag kanske var något generös med smöret.
Sätt in i ugnen för att brynas "vackert brun". Späd då och då med växtbuljong. Jag hade i formen i cirka 45 minuter på 225°. Receptet rekommenderar att servera med brun sås, stekt persilja, rotfrukter och grönsaker.

Vegetarisk färs, ugnsrostade rotfrukter, sallad och svampsås.
Omdöme och förbättringspotential: Kanske hade jag öst på för mycket smör, den fick en väldigt smörig smak. Men det var gott. Frågan är om det behövs mesost, den kanske tillför viss smak, men då behövs nog lite mer. Det kan nog vara mer rimligt att ta den ost man har hemma. Görs med fördel på överblivet ris (teoretiskt sett borde det fungera lika bra med havreris eller dyligt, även om det kanske inte blir lika "klibbigt"). Jag tror att färsen med gott resultat kan göras in en långsmal "brödform" för att göras till en slags köttfärslimpa.
* * *

Receptet är hämtat ur Lätt och läcker kost: Vegetariska recept av Margit Sjöstedt-Fellenius (1930) utgiven av P. A. Norstedt & söners förlag. Priset lär ha varit 4:25 kronor, vilket i dagens penningvärde ca 135 kronor (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011). Samma författare tycks också ha översatt en bok från engelska om teosofi, en form av andlighetslära där allt hänger samman i någon form av cyklisk process (om jag förstått det rätt).

Det spännande med Margit, född Sjöstedt, är att det går att finna fotografier på både henne och hennes make distriktskassören vid Statens Järnvägar Daniel Fellenius samtida med boken!

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer