Historiskt mysterium: Försvunna aktier

Allt som har med aktier och fonder är egentligen ett mysterium för mig. Visserligen överdriver jag väl något, men jag har inte valt att sätta mig in i hur det hela fungerar. Principen med aktier förstår jag, att det är en andel i ett företag som speglar företagets värde. Numera är nog de flesta aktier och aktieportföljer digitala, men så har det inte alltid varit, vilket denna notis från 1932 förtäljer:

Norska tändsticksaktierna borta.
Ingen vet vem som rår om fabrikerna i Norge.
Från Dagens Nyheters Oslo-korrespondent.
OSLO, fredag.
    Chefen för de tre norska tändsticksfabriker som tillhöra International Match Corporation, direktör Frölich, återkom i dag från Stockholm, där han förhandlat med de amerikanska representanterna för International Match. På förfrågan av Dagens Nyheters korrespondent upplyser han att det ännu inte träffats något egentligt avgörande om de norska fabrikernas framtid. Det hela är lika oklart som förut. Ett stort mysterium är bland annat var aktierna i de norska fabrikerna befinna sig. Dessa aktier äro nämligen spårlöst försvunna, och ingen anar var de äro. Amerikanerna trodde att de voro i New York, men direktör Frölich kunde upplysa om att detta var oriktigt, i varje fall vad den ena av fabrikerna beträffar. I Stockholm har det inte häller varit möjligt att spåra upp dem. Man skall nu utlysa en bolagsstämma för de norska fabrikerna för att få litet mer klarhet i situationen. Fabrikerna gå eljest sin gilla gång, men, som direktör Frölich anmärker, man vet ju inte under nuvarande förhållanden vem som rår om dem. (Dagens Nyheter 1932-05-07)

Det låter onekligen som att någon inte hade koll på sina papper. Här vet man inte ens i vilket land de kan tänkas befinna sig i, vilket gör hela ägandeskapet oklart. Undrar ifall den extra bolagsstämman löste mysteriet.

Kommentarer

Eva Maria sa…
Så spännande! Men väldigt stressande för dem kan jag tänka mig! Det är fortfarande inte helt solklart det här med ägare av bolag har jag förstått det som men Skatteverket håller på att bygga upp ett register. Så aktieboken är fortfarande viktig men den kan vara digital.
Matilda sa…
Eva Maria >> Jaså, vad intressant! Tänk att det är 2022 och att aktier fortfarande inte är helt organsierat