Annorlunda lekplatsdjur del XXVI


Inför Danmarksresan hade jag "råkat" ta reda på några lekplatsdjur i förväg. I min research identifierade jag ett danskt företag, Monstrum, som gjort otroliga lekplatser. De lägger fokus på både konst och arkitektur. De har gjort lekplatser runt om i världen. Här kommer pärlor som går att hitta i Danmark, mer precist fyra runt Dokk1 i Aarhus (Århus) och en i centrala Aalborg (Ålborg).


Vi börjar i Århus och örnen. Den här blev lite av min favorit. Den är verkligen stor och jag som vuxen kunde klättra upp och sätta mig mellan vingarna utan problem.
Min sambo, med sina 185 centimeter, lyckades - med lite möda - klättra in i apans mage...

En gigantisk björn-rutschkana.

Här ser ni Dokk1 på avstånd vilket ger en uppfattning om björnens storlek samt anar draken ni ser nedan.

Drake.

I Ålborg hittar ni denna orm eller kanske mask runt ett äpple. Lite kuriosa, orm på danska heter slang.
Baksidan av äpplet är en rutschkana. Möjligen är det kunskapens äpple och ormen i Eden som denna lekplats symboliserar?

Här kan du ladda ner din egen bingobricka och bege dig ut på upptäcktsfärd. 

Kommentarer