Historisk mat på moderna fat: Imiterad svartsoppa (1930)

Denna vecka är det Mårtensafton (10 november) och då blir det i vissa kretsar gåsmiddag med svartsoppa till förrätt. För de som av olika anledningar inte äter animaliska produkter är detta nog ingen helg som firas. Men det finns faktiskt vegetariska alternativ. Som barn trodde jag faktiskt att vi åt svartsoppa en gång, men i efterhand har det visat sig att det var en vegetarisk svartsoppa gjord på svarta linser. Här kommer en version utan linser.

Imorgon blir det mer om Mårtensafton, men idag alltså ett recept från historieböckerna.

Imiterad svartsoppa

Imiterad svartsoppa / vegetarisk svartsoppa / rödbetssoppa med kokta äppelskivor och katrinplommon. Obs - se kommentar om färgen längre ner i inlägget.

4 rödbetor
2 rödlökar
Saften av 1/2 citron (jag använde lime
3 msk mjöl
5 msk smör
1 kkp (1,5 dl) grädde (jag använde vispgrädde)
2 liter växtbuljong
1 knivsudd marmite
Salt
Socker
Nejlikor
Vitpeppar
Starkpeppar (dvs tabascopeppar/chilipeppar, jag använde dock chilipulver)
Kryddpeppar
Ingefära
Muskotblomma (jag uteslöt denna)
Mejram

Det är lite svårt att veta hur stora rödbetorna ska vara. Jag tog åtta mindre. Rödbetorna ska stekas i ugnen, jag körde in på 250° i drygt 40 minuter men det beror nog på storleken på betorna. Medan de är i ugnen kan du förbereda med att finhacka rödlöken.

Stekning av rödbetor.

Det kan vara smart att lägga betorna i kallt vatten om du ska göra soppan direkt och inte vill bränna fingrarna. Skala betorna och hacka dem fint. Häll över lite citronsaft.

Trots avsaknad av riktigt blod så ser det nästan ut som ett litet blodbad. Fingrarna blir härligt röda.

 Bryn lök och rödbetor i smör i en gryta.

Bryning pågår.

Häll på växtbuljongen och låt koka. Det framgår inte hur länge, men det handlar nog främst om att få fram smaker. Passera sedan soppan (jag hällde genom sil). Jag valde att spara rödbets- och lökblandningen för att frysa in till framtida soppor/grytor.

Passera buljongen.

Fräs mjöl och smör i den tomma grytan.

Dags att reda soppan. Här ser buljongen faktiskt lite ut som blod.

Spä på med växtbuljongen. Tillsätt alla kryddor, låt koka upp. I sista fasen ska man röra ner uppvispad grädde.

Servera med kokta äpplen och katrinplommon. (Kan förstås uteslutas.)

Här med en lite bättre färg.

Omdöme och förbättringspotential: Eftersom jag inte ätit "riktig" svartsoppa med krås så har jag ju ingen referenspunkt. Men, det här är en god soppa. Vi hade faktiskt sparat pannkakor som back-up ifall det inte skulle bli lyckat, men vi orkade inte äta upp dem. Och till skillnad från många andra äldre rätter så har den här en hel uppsättning med smaksättare. Eftersom det inte står några mängder så är det fritt fram att krydda efter behag. Det är lite meckigt, även om det inte är ett alltför avancerat recept så tar det lite tid. Jag tror att grädden kan uteslutas (inte minst om du vill ha en vegansk variant), det blir mer matigt med grädde men färgen förändras. Det kan ju vara att jag skulle röra/vispa ihop bättre, men det skiktade sig ganska snabbt så jag lät bli. Dagen efter, när soppan stått i kylskåp ett dygn och tagit ihop sig, så var färgen rosalila.

Vill du servera svartsoppan en helt annan dag eller undvika associationerna med gås och blod, så kan du så klart hitta på ett annat namn.

* * *

Receptet är hämtat ur Lätt och läcker kost: Vegetariska recept av Margit Sjöstedt-Fellenius (1930) utgiven av P. A. Norstedt & söners förlag. Priset lär ha varit 4:25 kronor, vilket i dagens penningvärde ca 135 kronor (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011). Samma författare tycks också ha översatt en bok från engelska om teosofi, en form av andlighetslära där allt hänger samman i någon form av cyklisk process (om jag förstått det rätt).

Det spännande med Margit, född Sjöstedt, är att det går att finna fotografier på både henne och hennes make distriktskassören vid Statens Järnvägar Daniel Fellenius samtida med boken!

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer