Kafferep hos tandläkaren

Nyligen hade jag mitt vartannat-år-tandläkarbesök. Jag var nog första patient på mottagningen, det var nämligen väldigt tidigt på morgonen och jag hade inte ens ätit frukost. Vid incheckningen fick jag frågan om jag önskade en kopp kaffe eller cappuccino. Kaffe? Innan tandläkaren besiktigar munnen? Nu känns det något apart just hos tandläkaren, men visst händer det ganska ofta att man på olika ställen blir erbjuden något att dricka i väntan på någon form av service

När vi pratade om det hemma så drog jag parallellen till att vissa frisörsalonger erbjuder vin eller bubbel. Sambon stod som ett frågetecken, det här var nyheter för honom. (Sambon hade dock erfarit att man kunde få vin ibland när man gick in på en konsthall – varpå jag upplyste honom om att han sannolikt råkat vandra rakt in på en vernissage och att det är lite tradition att servera vin då.)

Det var inte det enda mystiska som inträffade hos tandläkaren. Innan jag skulle gå ut från undersökningsrummet gav mig tandläkaren en "goodybag" med massor av (sannolikt sponsrade) tandvårdsprodukter. Det var ju nästan som att man kände att man fick en bonus trots att man betalar en slant för servicen i munnen. (Ja, jag går till en privat tandläkarklinik då folktandvården tyvärr i min kommun har superlånga köer och vid de tillfällen jag blivit kallad har undersökningen gått i expressfart.)

Har du varit med om någon udda bonus-service?

Kommentarer

Och på min bilverkstad fick jag öl, vid stängningsdags 🍺
Matilda sa…
Hannele >> Va!? oj oj, hoppas den var alkoholfri om ni skulle hämta ut bilen
Eva Maria sa…
Oj, nej, det har jag inte! Just kombon tandläkare och kaffe var väldigt märklig! :-)
Men jag var och bytte däck nyligen då fick jag sitta och vänta länge (nästan 2 timmar) och då bjöd de på varma drycker ur en automat och kexchoklad, men det kändes inte så konstigt. Tyvärr hade de inga däck som passade till min bil så jag fick köra dit igen nästa vecka och vänta 1,5 timme igen!
Matilda sa…
Eva Maria >> Snopet med så lång väntetid och så är däcken slut!