Att bli imponerad av ett konstmuseum

Jag tycker ofta att konst är svårt. Det finns de som anser att det ska vara så, att konst inte behöver vara lättillgänglig. Men konst handlar ju inte enbart om att försköna och utsmycka, utan kan många gånger handla om att väcka tankar eller reaktioner. Det finns ju de som anser att konst inte bör eller ska provocera, eller inte ens får vara politisk.

Men konst handlar ju många gånger om så mycket mer. De få gånger jag varit på visningar när konstnären berättat om sina verk och tankarna bakom har det verkligen varit en aha-upplevelse och jag har uppskattat utställningen än mer (ett minnesvärt exempel är Mark Dion). 

Inne i - eller uppe i - Your Rainbow Panorama av Olafur Eliasson.

I vanliga fall brukar jag föredra de mer kulturhistoriskt inriktade museerna, men i Århus var jag glad över att vi besökte konstmuseet ARoS. Förvisso är ARoS kanske lite av en turistattraktion med regnbågs-konstverket högst upp. Regnbågen (Your Rainbow Panorama av Olafur Eliasson) är ju magnifik, men det fanns mer att se. När vi var där hade de utställningen Human Nature som är en kurerad utställning utifrån samlingarna. Den tilltalade mig för att den hade så tydliga teman och lyckades väva in kulturteoretiska och antropologiska perspektiv på vår relation med naturen på ett väldigt lättförståeligt vis. En annan sak jag gillade var att de hade bjudit in olika personer med olika bakgrund (dvs inte konstnärer, utan alltfrån influencers till idrottare) att ge sina tankar och perspektiv på ett särskilt konstverk.

Your Rainbow Panorama på ARoS från utsidan. Besökarna blir en del av konstverket eftersom de blir silluetter som rör sig inuti regnbågen och gör det dynamiskt.

Valkyrie Rán av Joana Vasconcelo. Den är gigantisk och sträcker sig flera våningar upp.

Your Rainbow Panorama är dessutom ett ypperligt tillfälle att få en bra utsikt över Århus.

The Boy av Ron Mueck är ett annat - tydligen välkänt - stort konstverk. Den är otroligt detaljrik och beroende på var du står får du även lite olika uppfattningar om pojkens ansiktsuttryck.

Kommentarer

Jenny B sa…
Åh, vilket underbart museum! Tack för att du berättar och visar de spännande verken!
Matilda sa…
Jenny B >> Hoppas att du har möjlighet att besöka någon dag, för det är verkligen en upplevelse!